لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: ۵۰ درصد عواید افغانستان دزدی می‌شود


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که دست کم ۵۰ درصد عواید سالانۀ این کشور دزدی می‌شود، اما او در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد.

آقای غنی که روز یکشنبه ۲۸ مارچ (هشتم حمل) در نشست افتتاح شورای عالی جوانان از آنان خواست که از دزدی عواید افغانستان جلوگیری کرده و طرح شان را با وزارت مالیۀ این کشور شریک کنند.

آقای غنی در خطاب به جوانان گفت کسانی که در این باره طرح‌های بهتری ارایۀ کنند، از سوی حکومت برای شان پاداش در نظر گرفته خواهد شد.

رییس جمهور افغانستان همچنان از اعضای شورای عالی جوانان این کشور خواست، جوانانی که در ادارات دولتی مصروف کار اند، از آنان برای مبارزه با فساد اداری، تعهد اخلاقی بگیرند.

رییس جمهور غنی افزود: "هر جوان که فساد می‌کند، تعصب می‌کند، وحدت ملی را صدمه می‌زند و یا واقعاً در کارش کفایت ندارد، باید در مقابل آن ایستاد شوید."

او همچنان تاکید کرد در صورتی که جوانان گام‌های را در این راستا نبردارند، در افغانستان تحرک به میان نخواهد آمد.

وزارت مالیۀ افغانستان پیش از این گفته بود که به دلیل همه‌گیری کروناویروس عواید این کشور در سال ۱۳۹۹ خورشیدی در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است.

این وزارت در سال گذشتۀ مالی ۲۰۸ میلیارد افغانی برای جمع‌آوری عواید هدف تعیین کرده بود، اما در این سال ۱۷۴ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده است.

این در حالی است که آخرین گزارش سال ۲۰۲۰ شفافیت بین‌المللی نشان می‌دهد که افغانستان از رهگذر شاخص‌های فساد اداری، جایگاه بهتری به دست آورده است.

این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان در راستای مبارزه با فساد در میان ۱۸۰ کشور با داشتن ۱۹ امتیاز در ردۀ ۱۶۵ قرار گرفته است؛ در حالی که در سال ۲۰۱۹ میلادی در جایگاه ۱۷۳ قرار داشت.

افغانستان در مقایسه با گزارش سال ۲۰۱۹ سازمان بین‌المللی شفافیت سه امتیاز بیشتر گرفته است و امتیازهای این کشور از سال ۲۰۱۲ تا اکنون به ۱۱ می‌رسد.

XS
SM
MD
LG