لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما کشته شدن ملا منصور را تایید کرد


ملا منصور روز شنبه در بلوچستان پاکستان در حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی کشته شد
ملا منصور روز شنبه در بلوچستان پاکستان در حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی کشته شد

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا هنگام سفرش به ویتنام در بیانیه‌ای، این اقدام بالای رهبر طالبان را یک گام اساسی در بخش صلح و آرامش در افغانستان خوانده است.

در اعلامیۀ منتشرۀ کاخ سفید گفته شده است "امروز در بخش آوردن صلح و آرامش در افغانستان، تلاش‌های ما بیانگر مرحله اساس و مهم را نشان می‌دهد، با کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور رهبر گروه طالبان، ما رهبر سازمانی را از بین بردیم که به توطئه و حملات علیه نیروهای امریکایی و ائتلاف، به جنگ علیه مردم افغانستان ادامه می‌داد، و خود را با گروه‌های افراطی چون القاعده برابر می‌دانست".

رئیس جمهور اوباما با رئیس جمهور ویتنام در یک نشست گفت که کشته‌شدن ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان را تأیید می‌کند.

بارک اوباما که در یک سفر سه روزه به ویتنام رفته است، در سخنرانی خود، ملا منصور را مانعی در برابر مذاکرات صلح در افغانستان خواند و گفت که او تلاش‌ها برای شرکت در مذاکرات صلح و پایان دادن به خشونت را رد کرد، خشونتی که زندگی مردان، زنان و کودکان بی‌شماری افغان را گرفته است.

رئیس جمهور اوباما از طالبان خواست که دست از خشونت بردارند و به پروسۀ صلح بپیوندند "طالبان باید از فرصت به میان آمده استفاده کنند و تنها به راه راست قدم بردارند که سبب ختم جنگ درازمدت می‌شود و با حکومت افغانستان برای صلح همیشگی و ثبات در روند گفتگوهای صلح و مصالحه سهم بگیرند."

او در سخنان خود از حمایت رئیس جمهور غنی، حکومت وحدت ملی و نیروهای امنیتی افغان نیز یاد کرد و گفت که امریکا به کمک‌های خود با افغان‌ها ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور اوباما افزود که به امریکا به اقدامات خود علیه شبکه‌های دهشت‌افگن ادامه می‌دهد و یکجا با پاکستان برای اهداف مشترک کار می‌کند تا جلو پناه‌دادن گروه‌های برای امنیت تمام کشور تهدید شمرده می‌شوند، جلوگیری گردد که زمینۀ زنده‌گی آرام برای افغان‌ها مساعد شود.

آقای اوباما در بیانیه‌اش از نیروهای امنیتی خود نیز سپاسگزاری کرده و گفته است که این حمله برای آن گروه‌های که امریکایی‌ها و حامیان امریکا را هدف قرار می‌دهد، یک پیام روشن داد و آن این که "شما در هیچ جایی مصؤونیت نخواهید داشت".

رهبر طالبان، به روز شنبه در نتیجۀ یک حملۀ طیاره بی‌پیلوت اردوی ایالات متحدۀ امریکا در منطقۀ «دالبندین» ایالت بلوچستان پاکستان، کشته شد. این اولین حملۀ طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در خاک پاکستان است.

مقامات پاکستانی از این حمله انتقاد کرده و آن را نقض حاکمیت این کشور خوانده اند.

پاکستان در جریان یک‌ونیم دهۀ گذشته از سوی مقامات افغان به حمایت از طالبان و گروه‌های تندروی که در خاک افغانستان مشغول جنگ اند، متهم شده است؛ اما همواره این کشور چنین اتهامات را رد کرده است.

این حمله پس از پنجمین دور نشست گروه هماهنگی چهارجانبه در اسلام‌آباد، صورت می‌گیرد. این نشست به تاریخ ۲۹ ثور با فراخوان صلح در افغانستان پایان یافت و همه طرف‌های شرکت‌کننده به تعهد شان برای حمایت از مذاکرات و یافتن راه حل سیاسی برای پایان جنگ در افغانستان تاکید مجدد ورزیدند.

XS
SM
MD
LG