لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش مقام‌های امریکایی به حمله بر رهبر طالبان


شورای رهبری طالبان تا هنوز خبر کشته شدن ملا منصور را تایید نکرده است
شورای رهبری طالبان تا هنوز خبر کشته شدن ملا منصور را تایید نکرده است

مقام‌های امریکایی حملۀ طیارۀ بی پیلوت بر ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان را تایید کرده اند، اما تا کنون هیچ مقام رسمی حکومت امریکا کشته شدن ملا منصور را در این رویداد تایید نکرده است.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده تنها حمله بر رهبر طالبان را تایید کرد و گفت که ملا منصور تهدید متداوم و حتمی را متوجه نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و شرکای ائتلاف ساخته بود.

ملا منصور کی بود؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:42 0:00

پس از نشر خبر مرگ ملا عمر و بیعت شماری از سران طالبان به ملا منصور به صفت رهبر آن گروه، در تحرکات و شورشگری طالبان شدتی رونما شد. طوریکه جنگجویان آن گروه سال گذشته برای چند روز محدود مرکز ولایت کندز را به تصرف خود در آوردند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در جریان سفر به میانمار گفت که منصور مخالف مذاکرات و تهدیدی برای تلاش‌های صلح و پایان خشونت‌ها در افغانستان بود. او افزود که با این حمله پیام واضحی به جهانیان فرستاده می شود که ایالات متحده برای ایجاد افغانستان مرفه و با ثبات در کنار شرکای افغان خود ایستاده است.

وزارت دفاع ایالات متحده روز شنبه خبر داد که حمله بر رهبر گروه طالبان به دستور باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده صورت گرفت.

با اینحال شماری از قانونگذاران جمهوریخواه ایالات متحده با تمجید از این اقدام، به ادامۀ ماموریت نظامی سربازان امریکایی در افغانستان تاکید کرده اند.

لنزی گراهام در صفحۀ تویتر خود با ابراز خرسندی از هدف قرار گرفتن ملا منصور و تمجید از آقای اوباما به خاطر این تصمیم نگاشته است "نهایتاً، زمانیکه بحث افغانستان به میان می آید، من حکومت اوباما را به شدت ترغیب می کنم که تا زمان مساعد شدن شرایط، نیروهای مان را از افغانستان بیرون نکند. بسیار مهم است که اشتباه مان را در عراق، بار دیگر تکرار نکنیم."

شمار دیگر سیاستمداران امریکایی ازجمله جان مکین، سناتور شناخته شدۀ جمهوریخواه نیز از هدف قرار گرفتن رهبر طالبان در پاکستان استقبال کرده اند.

آقای مکین در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که طالبان هنوز هم متحد دهشت افگنان از جمله القاعده و شبکۀ حقانی بوده و تمایل دارند که بار دیگر افغانستان را به پناهگاه امن دهشت افگنان مبدل کنند. او همچنان گفته است که ایالات متحده یکجا با حکومت افغانستان باید تهدید طالبان را از میان بردارد.

وزارت دفاع ایالات متحده روز گذشته خبر داد که ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان پس از چاشت روز شنبه در یک ساحۀ مرزی میان افغانستان و پاکستان در ایالت بلوچستان هدف حملۀ طیارۀ بی پیلوت قرار گرفت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG