لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: روسیه 'به خاطر ارعاب و لذت' می‌کشد


یک سرباز اوکراینی در سنگر حین جنگ بر ضد نیروهای روسیه در منطقهٔ دونتسک اوکراین
یک سرباز اوکراینی در سنگر حین جنگ بر ضد نیروهای روسیه در منطقهٔ دونتسک اوکراین

ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین، روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) گفت که روسیه " به خاطر ارعاب و لذت" انسان‌ها را می‌کشد.

زیلینسکی این اظهارات را از طریق یک پیام تلگرام پس از آن بیان کرد که در اثر حملات روسیه دست کم پنج نفر در شهر خرسون اوکراین که از کنترول نیروهای روسیه بیرون شده است، کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

در صفحهٔ تلگرام رییس جمهور اوکراین تصویر موتر‌های سوخته و ظاهراََ اجساد کشته شدگان حملات روسیه دیده می‌شود.

زیلینسکی در این پیام نوشته است که شبکه‌های اجتماعی به احتمال زیاد این تصاویر را دارای "محتویات حساس" تلقی کنند. رییس جمهور اوکراین در ادامهٔ این پیام نوشته است: "اما این محتویات حساس نیستند-این زندگی واقعی اوکراینی‌ها در اوکراین است."

پیش از این، وزارت دفاع بریتانیا اوایل صبح شنبه گفت که روسیه در جریان تهاجم نظامی‌اش در اوکراین با کمبود مهمات مواجه است.

وزارت دفاع بریتانیا گفته است که بر اساس معلومات استخبارت آن‌، با وجودیکه روسیه کمبود پرسونل نظامی خود را تا اندازه مرفوع کرده است، کمبود مهمات یکی از عواملی است که عملیات تهاجمی روسیه بر اوکراین را محدود می‌کند.

وزارت دفاع بریتانیا گفته است که "روسیه به دلیل موجودیت محدود میزایل‌های کروز، احتمالاً حملات میزایل‌های دوربرد خود علیه زیربناهای اوکراین را به هفته‌ای یکبار محدود کرده است."

این وزارت همچنین گفته است بعید به نظر می‌رسد که روسیه دخایر توپخانه‌ای خود را به قدر کافی افزایش بدهد تا حملات گسترده‌ای تهاجمی علیه اوکراین را راه اندازی کند. به گفتهٔ وزارت دفاع بریتانیا، روسیه از رهگذر کمبود مهمات آسیب پذیر شده است.

وزارت دفاع بریتانیا در حالی از کمبود مهمات روسیه در جنگ اوکراین سخن گفته است که مجلس نمایندگان ایالات متحده روز جمعه ۲۳ دسمبر (دوم جدی) بستهٔ کمکی ۴۵ میلیارد دالری را برای اوکراین تصویب کرد که شامل هزینهٔ میزایل‌های پتریوت می‌شود.

این کمک بخشی از بودجهٔ ۱.۶۶ ترلیون دالری است که قبلاََ از سوی سنای ایالات متحده تصویب شده و حالا برای توشیح به جو بایدن، رییس جمهور امریکا، ارسال می‌شود. این بستهٔ کمکی به دنبال کمک‌های ایالات متحده به ارزش حدود ۵۰ ميليارد دلار است که در سال جاری میلادی به اوکراين ارسال شده است.

تصویب این کمک مالی فقط چند روز پس از آن صورت گرفت که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، از ایالات متحده دیدن کرد و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله جو بایدن، رییس جمهور امریکا، و اعضای کانگرس این کشور ملاقات کرد.

زیلینسکی پس از برگشت به کشورش گفت که با وجود افزایش حملات میزایلی، راکتی و هوایی روسیه بر اوکراین، نیروهای کشورش ''به سمت پیروزی کار" می‌کنند.

رییس جمهور اوکراین در یک پیام تلگرام نوشت که ''ما به همه چیز فایق خواهیم آمد."

ایالات متحده تعهد کرده است تا میزایل‌های پتریوت را برای اوکراین فراهم کند تا این کشور در برابر تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

رییس جمهور زیلینسکی از ماه‌ها به اینسو خواهان فراهم‌آوری میزایل‌های پتریوت بوده تا در برابر حملات هوایی روسیه از خود دفاع کند، حملاتی که در ۱۰ ماه گذشته،‌ شهر‌ها و دهات اوکراین به شمول زیربنای‌های این کشور را ویران کرده است.

زیلینسکی از بایدن برای فراهم آوری سیستم دفاع میزایل پتریوت تشکر کرد. اما مقام‌های ایالات متحده می‌گویند که فراهم‌آوری میزایل‌های پتریوت که بایدن برای اوکراین تعهد کرده است به تنهایی نمی‌تواند که مسیر جنگ اوکراین در برابر روسیه را تغییر بدهد.

واشنگتن و متحدین آن مایل نبوده اند تا تسلیحات مدرن از جمله تانک و میزایل‌های دوربرد موسوم به ATACMS را به اوکراین فراهم کند، میزایل‌های که می‌توانند فراتر از خطوط اول جبهه قلمرو روسیه را هدف قرار بدهند، زیرا ترس آن می‌رود که این میزایل‌ها به رویارویی مستقیم بین روسیه و ایالات متحده و ناتو منجر شود.

XS
SM
MD
LG