لینک های دسترسی

Breaking News

۱۸ مقام پیشین و برحال وزارت معادن به سارنوالی معرفی شدند – منبع


منابع معتبر در وزارت معادن و پترولیم افغانستان تایید می‌کنند که ۱۸ مقام بلندپایه پیشین و برحال این وزارت به دلیل کارکرد غیرقانونی به لوی سارنوالی این کشور معرفی شده اند.

این منبع روز چهارشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) به صدای امریکا گفتند که نرگس نهان، سرپرست پیشین وزارت معادن و پترولیم افغانستان نیز شامل این افراد است.

به گفتۀ منبع، دلیل معرفی این مقامات به لوی سارنوالی، فساد، سو استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و اغفال شورای عالی اقتصادی است.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم این خبر را تایید کرد؛ اما جزییات بیشتری در مورد ارایه نکرد.

طی روزهای اخیر این سومین بار است که مقام‌های پیشین و برحال حکومت افغانستان به ظن فساد اداری به لوی سارنوالی معرفی می‌شوند.

پیش از این ادارۀ بازرس افغانستان، از معرفی وزیر پیشین صحت عامه، به شمول چهار معین برحال و سابق این وزارت و چهار والی برحال و پیشین به لوی سارنوالی خبر داده است.

این اداره گفته است که این افراد به حیف و میل بودجه اختصاصی کروناویروس مظنون اند.

غزال حارس، بازرس افغانستان روز چهارشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) به خبرنگاران گفت: "تمام دوسیه‌هایی را که شامل اسنادی می‌شود که بر اساس آن بازرسی کردیم و بر اساس آن ما مظنونین را به سارنوالی معرفی کردیم، تا ختم امروز به اداره سارنوالی می‌فرستیم".

سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان در صفحۀ تویترش، بررسی اتهامات فساد علیه مسوولین بلندپایه پیشین و فعلی وزارت صحت عامه را سطحی و مشکوک خوانده است.

شماری از منتقدان حکومت افغانستان می‌گویند که مقام‌های حکومت افغانستان در آستانۀ نشست سویس، به چنین اقداماتی دست زده تا بتواند رضایت جامعۀ جهانی را حاصل کند.

قرار است در نشست سویس که در نومبر سال روان برگزار می‌شود، جامعۀ بین‌المللی برای ادامۀ کمک به افغانستان تجدید تعهد کنند، اما ادامۀ این کمک‌ها مشروط به مبارزۀ جدی و بی دریغ حکومت افغانستان بر ضد فساد اداری است.

XS
SM
MD
LG