لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات در خوست و ننگرهار؛ 'چندین نفر کشته و زخمی شدند'


گزارش‌ها از شهرهای جلال آباد و خوست حاکی از آن است که در اثر گلوله باری طالبان در جریان اعتراضات مردم در این دو شهر، چندین نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده اند.

خبرگزاری رویترز از قول دو شاهد عینی و یک مقام پیشین پولیس می‌گوید که گلوله‌باری هنگامی رخ داد که بعضی از شهروندان جلال آباد سعی کردند بیرق سه رنگ افغانستان را در یکی از چهارراهی‌های این شهر نصب کنند.

در همین حال شماری از جوانان ولایت خوست به حمایت از بیرق سه رنگ کشور دست به راهپیمایی زده و از طالبان خواسته اند تا بیرق ملی کشور را پایین نکنند. اما طالبان به معترضین هشدار داده که اگر از اعتراضات دست برندارند، بازداشت شده و با آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

فرود بیژن، خبرنگار رادیو آزادی در صفحه تویتر خود نگاشته است که طالبان در شهر خوست به سمت معترضین تیراندازی کرده اند.به گفته‌ای او در خوست نیز از کشته و زخمی شدن چند تن پس از آنکه پرچم سفید طالبان را پایین کرده و پرچم سه رنگ افغانستان را برافراشتند، گزارش شده است.

گفته می‌شود که در جریان پوشش خبری این تظاهرات خبرنگاران نیز مورد لت و کوب افراد مسلح قرار گرفته اند.

نی حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که تصویربرداران آژانس خبری پژواک و تلویزیون آریانا نیوز صبح چهارشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) حین تصویربرداری از راهپیمایی معترضان در شهر جلال آباد از سوی چند فرد مسلح "که گفته می‌شود طالبان بوده اند" مورد لت و کوب قرار گرفته اند.

نی از گروه طالبان خواسته است تا آن گونه که برای مصوونیت خبرنگاران تعهد کرده است، زیردستان خود را اذهان کند تا خبرنگاران را لت و کوب نکرده و مانع اطلاع‌رسانی نشوند.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از وقوع این رویداد‌ها اظهار تاسف کرده و از طالبان خواسته تا عاملین این رویداد ها را مجازات کنند.

حجت الله مجددی، معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که یک خبرنگار آزانس خبری پژواک و یک تصویر بردار تلویزیون آریانا نیوز در جلال آباد و یک خبرنگار تلویزیون خورشید در مقابل میدان هوایی کابل هنگامی که به کار مسلکی شان پرداخته بودند مورد لت و کوب قرار گرفتند.

آقای مجددی گفت: "هرگاه [طالبان] از این قضایا جلوگیری نکنند و عاملین آنرا مجازات نکنند در آینده کار اطلاع رسانی برای خبرنگاران بسیار دشوار و حتی ناممکن خواهد بود. "

در اعلامیه‌ای این نهاد آمده است که احمد الله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی طالبان طی پیام صوتی به انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، از این رویداد اظهار تاثر نموده و وعده سپرده است که این قضیه را به گونهٔ جدی پیگیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG