لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان تندیس عبدالعلی مزاری را در بامیان منفجر کردند


منابع محلی در ولایت بامیان در مرکز افغانستان می‌گویند که افراد وابسته به گروه طالبان حوالی ساعت ۸:۰۰ شب گذشته تندیس عبدالعلی مزاری را در چوک موسوم به "شهید مزاری" در ساحهٔ تپهٔ "چونی" در مربوطات مرکز ولایت بامیان انفجار داده اند.

باشندگان بامیان می‌گویند که افراد و گروه‌های افراطی که وابسته به گروه طالبان اند و زیر بیرق این گروه فعالیت دارند، این تندیس را دیشب تخریب کرده اند.

سید کبیر تابش، یکی از باشندگان بامیان در این‌ باره به صدای امریکا گفت: "عاملین این رویداد برخی از گروه‌های افراطی است که در داخل طالبان اند جا دارد و ما نمونهٔ از این گروه‌های افراطی را در گذشته هم دیدیم. مثلاً یک ماه قبل مجسمه‌های اسب‌ها را در ولایت بدخشان تخریب کردند و پیش از آن مجسمه‌های بودا را در بامیان منهدم کردند."

اقای تابش می‌گوید که انتظار مردم از گروه طالبان و مسوولان موظف این گروه در بامیان این است که با عاملان این رویداد‌ها برخورد جدی کنند.

پس از چاشت امروز شماری از شهروندان بامیان با تجمع در چوک موسوم به "شهید مزاری" در مرکز شهر بامیان در یک گردهمایی اعتراضی این عمل را محکوم کردند. معترضان گفتند که در حال حاضر طالبان مدعی تامین امنیت جان و مال مردم اند و باید در این زمینه رسیدگی کرده و پاسخگو باشند.

زمان احمدی، یکی دیگر از باشندگان بامیان در این‌ باره گفت: "من فکر می‌کنم گروه‌های مختلف در این مسله دخیل باشند. احتمال اول افراد دخیل در میان جنگجویان طالبان اند زیرا آنان قبل از ورود به بامیان تهدید کرده بودند که اگر روزی در بامیان حاکمیت پیدا کنند تندیس رهبر شهید را تخریب می‌کنند و همچنان پس از تسلط طالبان در بامیان افراد و گروه‌هایی که به دنبال عقده گشایی بودند، ممکن دست به چنین کاری زده باشند و تقصیر این عمل را بر عهدهٔ ادارهٔ محلی که زیر ادارهٔ طالبان است، بیاندازند."

پیش از این گروه طالبان در دههٔ ۹۰ در سال ۲۰۰۱ میلادی، دو تندیس عظیم بودای بامیان را به دستور رهبران این گروه منهدم کرده بودند.

همچنان مقام‌های حکومت افغانستان در ماه گذشته تایید کرده بودند که جنگجویان گروه طالبان با ورود به بدخشان مجسمه‌های اسب‌ها را منجر کرده بودند.

اما مسوولان بخش نظامی طالبان در بامیان می‌گویند که هیاتی به منظور بررسی این رویداد از سوی رهبری این گروه موظف شده است و در تلاش بازداشت عاملان این رویداد اند.

مولوی نقیب‌الله فاروقی، یکی از مسوولان نظامی گروه طالبان در بامیان گفت: "این گپ‌ها یک بهتان است. امارت یک کار مبهم و مجهول را انجام نمی‌دهد. این عمل را فقط افرادی انجام داده اند که در میان مردم و نظام امارت یک فاصله ایجاد کنند و ما به دنبال شناسایی این رویداد هستیم."

عبدالعلی مزاری، رهبر و بنیانگذار حذب وحدت اسلامی افغانستان به تاریخ ۲۲ ماه حوت سال ۱۳۷۳ خورشیدی از سوی گروه طالبان به قتل رسید.

آقای مزاری در میان برخی از اقوام ساکن در افغانستان به خصوص هزاره‌های ساکن در این کشور طرف‌داران زیادی دارد.

محمد اشرف‌ غنی، رییس جمهور افغانستان در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، در دوران حکومت وحدت ملی این کشور، آقای مزاری را "شهید وحدت ملی" لقب داد.

XS
SM
MD
LG