لینک های دسترسی

Breaking News

تجمع گستردۀ مردم در مقابل سفارت فرانسه و آلمان در کابل


صدها تن از شهروندان افغانستان از صبح روز چهارشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) به این‌سو، در مقابل دروزه‌های سفارت فرانسه و آلمان در کابل تجمع کرده و خواستار بیرون کردن آنان از این کشور شده اند.

برخی آنان به صدای امریکا گفته اند پس از آنکه رسانه‌های بین‌المللی از بیرون کشیدن افغان‌ها توسط سفارت‌های خارجی در کابل گزارش داده اند، آنان از ساعت‌ها به این‌سو در مقابل این سفارت‌ها تجمع کرده و از آلمان و فرانسه خواسته اند تا زمنیه مهاجرت شان را مساعد کنند.

این افراد گفته اند که تا کنون پاسخی دریافت نکرده اند.

بسیاری افرادی که در میان آنان زنان و کودکان نیز شامل اند در نزدیکی چهاراهی زنبق جمع شدند و می‌گویند که اسنادی برای بیرون‌ شدن از این کشور را نیز ندارند.

برخی از هنرمندان نیز میان این افراد حضور دارند. سیدا گل مینا، یکی از آوازخوانان مشهور افغانستان به صدای امریکا گفت که به دلیل اینکه دیگر این کشور برایش امن نیست، تلاش می‌کند تا از آن بیرون شود.

آقای مینا افزود: "اگر حکومت جدید برای امرار معیشت خانواده‌ برایم معاش دهد، در آن صورت می‌خواهم در وطن زندگی کنم."

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از کشورهای خارجی کارمندان سفارت‌های خود را از افغانستان بیرون کشیده اند و یا هم در حال بیرون کردن از میدان هوایی کابل اند.

در این حال، هنوز هم بسیاری خانواده‌ها و جوانان در عقب دروازۀ میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی حضور دارند و در انتظار داخل شدن به این میدان به هدف بیرون شدن از افغانستان اند.

افراد طالبان از دو روز به این‌سو، در نزدیکی دروازۀ ورودی این میدان مستقر شده و مانع این افراد به داخل میدان هوایی کابل شده اند.

گفته می‌شود که امروز نیز صدای شلیک‌های هوایی به هدف دور راندن مردم از نزدیکی دورازۀ این میدان شنیده شده است.

دو روز پیش به اثر ازدحام بیش از حد مردم در میدان هوایی و گلوله‌باری برای متفرق کردن آنان، چندین نفر کشته و زخمی شدند. گلوله‌باری در دروازه بخش نظامی میدان هوایی، جاییکه در کنترول نیروهای خارجی است، نیز گزارش شده است.

همزمان با بی‌نظمی در دروازه‌های ورودی میدان هوایی کابل، این وضعیت باعث شده است که صدها تن از شهروندان خارجی و همکاران نظامیان امریکایی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند،​ به میدان داخل شده نتوانند.

XS
SM
MD
LG