لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران افغان در پاکستان خواستار رسیدگی به قضایای مهاجرتی شان شدند


شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان به پاکستان پناه برده اند، در یک گردهمایی اعتراضی از عدم توجه به قضایای مهاجرتی شان توسط نهادهای حامی خبرنگاران انتقاد کرده و خواستار رسیدگی به آن شده‌اند.

این خبرنگاران معترض روز یکشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) گفتند که در یک‌ونیم سال گذشته، ده‌ها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از ترس طالبان به کشورهای منطقه پناه برده و در حال حاضر در وضعیت دشوار و بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

فرید روستاقی که خود را خبرنگار معرفی کرد، گفت: "تجمع اعتراضی ما به خاطر این است که نهادها هیچ به ما در پاکستان توجه نمی‌کنند و همه خبرنگاران را به فراموشی سپرده اند...از کشورهای جهان می‌خواهیم که صدای ما را بشنوند."

به گفتۀ این خبرنگاران معترض، اگر به درخواست‌های پناهندگی شان در کشورهای اروپایی و کانادا رسیدگی نشود، با برگشت دوباره به افغانستان، مورد انتقام‌جویی طالبان قرار خواهند گرفت.

محمد یعقوب آزرده، یکی از معترضان دیگر که خود را خبرنگار معرفی کرد، گفت: "ما با بحران اقتصادی و روانی به سر می‌بریم و در اینجا جمع شدیم تا صدا و اعتراض خود را به گوش جهانیان و نهادهای حامی خبرنگاران برسانیم."

این معترضان در یک قطعنامه‌ای ۱۰ ماده‌ای گفته اند که پس از آغاز جنگ در اوکراین، جامعه بین‌المللی، به ویژه کشورهای حامی آزادی بیان، خبرنگاران افغان را در کشورهای منطقه فراموش کرده اند.

آنان همچنان از عدم توجه سازمان‌های پشتیبان خبرنگاران انتقاد کرده و مدعی شدند که با گذشت چندین ماه، هنوز به پرونده‌های آنان رسیدگی نکرده اند.

این خبرنگاران افغان در پاکستان گفته اند: "سازمان‌های جهانی پشتیبان خبرنگاران، زمینه تخلیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را از پاکستان به کشورهای امن فراهم سازند و [همچنان] سازمان‌های حامی رسانه‌ها و خبرنگاران، زمینه حمایت مالی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌ای تبعید شده در پاکستان را فراهم کنند."

این خبرنگاران و کارمند رسانه‌ای افغان در پاکستان هشدار داده که اگر به پرونده‌های مهاجرتی آنان رسیدگی نشود، آنان دست به اعتراضات گسترد‌ه‌تر خواهند زد.

این در حالی است که پیش از این، نیز شماری از خبرنگاران افغان در پاکستان، ایران و هند دست به اعتراض زده و از عدم توجه به قضایای شان توسط سازمان‌های حامی خبرنگاران و کشورهای پشتیبان آزادی بیان انتقاد کرده بودند.

بر اساس آخرین معلومات گزارشگران بدون مرز، از ماه اگست ۲۰۲۱ به این‌سو، از جمله‌ای ۵۴۳ رسانه، ۲۱۳ آنها بسته شده و بیش از ۶۴۰۰ خبرنگار به ویژه زنان، شغل خود را از دست داده اند.

پیش از این، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته بود كه پس از تسلط طالبان، بيش از ۲۰۰ مورد تهديد، بازداشت خودسرانه و بدرفتاری با خبرنگاران را ثبت كرده است. اما طالبان این بیانیه یوناما را رد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG