لینک های دسترسی

Breaking News

رکود رسانه‌ها در افغانستان؛ نشرات تلویزیون خصوصی کابل‌نیوز متوقف شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مسوولان تلویزیون خصوصی کابل‌نیوز می‌گویند که نشرات این شبکۀ خبری را به دلایل مختلف متوقف کرده اند.

منصور نیکمل، مدیر بخش خبر تلویزیون کابل‌نیوز، روز سه‌شنبه اول نومبر (۱۰ عقرب) توقف فعالیت این رسانه را تایید کرد، اما در این مورد معلومات بیشتر نداد.

آقای نیکمل افزود: "نظر به یک تعداد مشکلات کابل‌نیوز نشرات‌اش را متوقف ساخت، امیدواری وجود دارد که مسدود شدنش موقتی باشد."

او اضافه کرد که این رسانۀ خصوصی به فعالیت‌هایش در رسانه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد.

این تلویزیون خصوصی ۱۱ سال قبل توسط عبدالکریم خرم از نزدیکان حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، ایجاد و به زبان‌های دری و پشتو به فعالیت آغاز کرد.

یک منبع نزدیک به مسوولان این تلویزیون که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که کابل‌نیوز به دلیل "فشارهای زیاد" بسته شده است. این منبع از ارایۀ معلومات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

اخیراً سازمان گزارشگران بدون مرز گفت که یافته‌‌های آنان نشان می‌دهد که در حدود یک سال گذشته، ۲۱۹ رسانه‌ای چاپی، صوتی و تصویری در این کشور از فعالیت باز مانده است. به گفتۀ این سازمان، پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ۵۴۷ رسانه وجود داشت، اما در حال حاضر، تنها ۳۲۸ رسانه در این کشور فعال است.

نگرانی‌ها از ادامۀ توقف رسانه‌ها

برخی از نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان از ادامۀ توقف فعالیت رسانه‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده می‌گویند که عوامل متعددی سبب توقف نشرات رسانه‌های خصوصی در افغانستان شده است.

پرویز امین‌زاده، سخنگوی انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، به صدای امریکا گفت: " در قدم نخست، نبود فضای کاری برای رسانه‌ها است و در قدم دوم اعمال محدودیت‌های روز افزون است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، رسانه‌ها دچار محدودیت‌های شدید بالای کار و بار شان استند."

مسرور لطفی، مسوول رسانه‌ای اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، به صدای گفت که افزون بر توقف ده‌ها رسانه در افغانستان، در جریان یک سال گذشته بیش از ۷۰ درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، به شمول زنان، شغل شان را از دست داده‌اند.

آقای لطفی افزود: "ما بارها از نهادهای بین‌المللی و امارت اسلامی خواستیم که یک طرزالعمل حمایتی برای پشتیبانی از جامعه رسانه‌ای بسنجند تا بر تعداد رسانه‌های بسته شده در افغانستان افزود نشود."

پیش از این، کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران با نشر گزارشی گفته بود که وضعیت آزادی مطبوعات در جریان سال گذشته به خاطر سانسور، بازداشت‌ها، تهدیدات و محدودیت‌ها همواره بدتر شده و خبرگزاری‌های افغانستان در تلاش بقا استند.

این کمیته در این گزارش که به تاریخ ۱۱ اگست (۲۰ اسد) به نشر رسید، از ادامۀ سرکوب خبرنگاران افغان و رسانه‌ها توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG