لینک های دسترسی

Breaking News

مرکز خبرنگاران افغانستان: طالبان سه کارمند رسانه‌ای را در غور به حبس محکوم کرده‌اند


مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که محکمۀ طالبان در ولایت غور، سه کارمند تلویزیون ملی در این ولایت به شمول یک مجری پیشین زن را به زندان محکوم کرده اند.

بر اساس معلومات این نهاد، این کارمندان تلویزیون ملی در ولایت غور به اتهام "جعل اسناد" بازداشت و زندانی شده اند.

این مرکز افزوده است: "محکمۀ ولایت غور در جلسه روز پنجشنبه یک خبرنگار و مدیر اداری رادیو و تلویزیون ملی در غور را به ۱۸ روز زندان و مجری پیشین [زن] را که گرداننده برنامه‌های اجتماعی این رسانه [در گذشته] بود، به دو ماه زندان محکوم کرد."

مقام‌های محلی طالبان در غور بازداشت این کارمندان رسانه‌ای را تایید کردند، اما در مورد صدور حکم زندان به این افراد ابراز نظر نکرده اند.

واکنش‌ها

بازداشت و حکم زندان به این سه کارمند رسانه‌ای در ولایت غور با واکنش‌های نهادهای حامی خبرنگاران روبرو شده است.

اتحادیۀ ملی خبرنگاران افغانستان از ادامۀ بازداشت و توقیف خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در این کشور ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که صدور حکم زندان بر سه کارمند رسانه‌ای در غیاب نمایندگان نهادهای حامی خبرنگاران صورت گرفته و آنان از این موضوع هیچ آگاهی ندارند.

مسرور لطفی، مسوول رسانه‌ای این اتحادیه روز شنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) به صدای امریکا گفت: "راه‌های مختلفی در گذشته قابل اجرا بود. یکی از آن کمیسیون تخطی رسانه‌ها بود که بیشتر کردار مربوط به فعالیت رسانه‌ای را پوشش می‌داد و به قضایا رسیدگی می‌کرد."

آقای لطفی از طالبان خواست که نیاز است تا در مورد چنین قضایای حقوقی مربوط به خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌ای، نهادهای حامی خبرنگاران را در جریان بگذارند: "به غیر از آن، اگر قرار باشد که نهادها در جریان نباشند و قضایا مجهول پیش‌ برود و معلوم نشود که از کدام زاویه چنین قضایا پیش آمده، این می‌تواند نگرانی را به بار بیاورد."

یک نهاد حامی خبرنگاران تحت نام "بازار رسانه‌ها حمایت‌کننده خبرنگاران" بازداشت و توقیف این کارمندان رسانه‌ای در غور را محکوم کرده و از نهادهای بین‌المللی خواسته است، تا نگذارد طالبان با چنین رفتار شان با خبرنگاران در افغانستان "وحشت" خلق کنند.

این نهاد در خبرنامه‌ای افزوده است: "متاسفانه از زمان بوجود آمدن حکومت طالبان در افغانستان.... همیشه روزنامه‌نگاران افغان به بهانه‌های مختلف شکنجه و محاکمه غیابی و صحرایی شده اند و ادامه چنین رفتار روند آزادی بیان و رسانه‌ها را نابود می‌سازد."

این در حالی است که اخیراً مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر گزارشی گفت که وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ در این کشور به شدت وخیم شده و در این سال ۲۶۰ مورد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران ثبت شده است.

این گزارش که به تاریخ ۳۰ دسمبر (۹ جدی) نشر شد، نشان می‌دهد که نه تنها رویدادهای خشونت و تهدید علیه خبرنگاران به گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته، بلکه فضای کاری رسانه‌ها نیز به شدت محدود شده است.

بر بنیاد این گزارش، پس از اگست سال گذشته میلادی، زمانی که طالبان دوباره بر افغانستان تسلط یافتند، که آزادی‌های جامعۀ رسانه‌ای طی دو دهۀ گذشته به سرعت رو به محو شدن است.

XS
SM
MD
LG