لینک های دسترسی

Breaking News

 افزایش بی‌سابقۀ حاصلات آلوبخارا در غزنی


وزارت زراعت، آبیاری، و مالداری افغانستان از افزایش حاصلات آلوبخارا در ولایت غزنی خبر داده و گفته است که در جریان امسال، از ۲۶۰ هکتار باغ بیش از ۲۰۰۰ تن حاصل به دست آمده است.

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت روز جمعه ۲۵ سپتمبر (چهارم میزان) به صدای امریکا گفت که در ولایت غزنی چهار نوع آلوبخارا پروش داده می‌شود و امسال حاصلات آن به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته است.

آقای رستمی افزود که در حال حاضر افغانستان حاصلات این میوه را به هند، پاکستان، امارات متحدۀ عرب، انگلستان و امریکا صادر می‌کند.

بر اساس معلومات وزارت زراعت افغانستان در حال حاضر یک کیلو آلوبخاری خشک در بازارهای این کشور به بیش از ۲۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

او افزود: "یکی از چالش‌های اساسی در قسمت آلوبخارای غزنی بسته‌بندی و پروسس است که در این راستا کارها شروع شده که با پروسس و بسته‌بندی آن در داخل این ولایت، طبعاً زمینه برای صادرات بیشتر و با قیمت مناسب در مارکیت‌های خارجی مساعد می‌شود."

جریان پروسس آلوبخارا
جریان پروسس آلوبخارا

به گفته وی هم اکنون، ۴هزار و ۲۹۴ هکتار باغ آلوبخارا در بخش‌های افغانستان موجود است که حاصل هر‌هکتار هفت تن تخمین زده شده است.

آقای رستمی تاکید کرد که افزون بر غزنی، آلوبخارا در ولایت‌های کابل، لوگر، پروان، قندهار، زابل و میدان ‌وردک نیز حاصلات خوبی دارد.

XS
SM
MD
LG