لینک های دسترسی

Breaking News

روسای جمهوری روسیه و ایران از روابط دوجانبهٔ کشور‌های‌شان استقبال کردند 


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با همتای ایرانی اش، ابراهیم رییسی، در قصر کرملین روی روابط استراتیژیک دوجانبه صحبت کرد
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با همتای ایرانی اش، ابراهیم رییسی، در قصر کرملین روی روابط استراتیژیک دوجانبه صحبت کرد

ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز چهارشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در مسکو در حالی از روابط دوجانبهٔ کشور‌های‌شان استقبال کردند که فشار بر سر توافق برنامهٔ هسته‌ای ایران در مرحله تعیین کننده رسیده است.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که آقای رییسی در جریان دیدارش با همتای روسی‌اش در مسکو پیش نویس همکاری‌های استراتیژیک میان دو کشور را ارایه کرد که می تواند روابط دو جانبهٔ روسیه و ایران را در دو دههٔ آینده،‌ تحکیم کند.

آقای رییسی در نخستین سفر خارجی‌اش منحیث رییس جمهور ایران در روسیه گفت: "ما در ایران هیچ محدویتی برای گسترش روابط با روسیه نداریم."

آقای رییسی همچنین گفت که تهران خواهان گسترش روابط استراتیژیک با مسکو به طور دایمی است، نه موقتی.

رییس جمهور ایران در جریان سخنرانی تلویزیونی‌اش همچنین گفت که "شرایط استثنایی امروز نیاز به تشریک مساعی قابل ملاحظه بین کشور های مان در برابر یکجانبه گرایی امریکا دارد."

در همین حال، رییس جمهور پوتین از "همکاری نزدیک" میان دو کشور در سطح بین المللی ستایش کرد و گفت: "برایم بسیار مهم است که نظر تان را در مورد توافق هسته‌ای ایران بدانم."

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه،‌ چین و آلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد. بر اساس این توافق،‌ ایران متعهد شد تا برنامهٔ غنی سازی یورانیم خود را کاهش بدهد.

در عوض، تعزیرات اقتصادی علیه ایران لغو شد. اما دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین امریکا، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جابنه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات اقتصادی را بر تهران وضع کرد. حال اسراییل همواره تلاش می‌کند تا مانع احیای توافق برجام شود.

ایران نیز در واکنش به اقدام ایالات متحده،‌ به تدریج تعهدات برنامهٔ‌ هسته‌ای خود را کنار گذاشت و در پهلوی سایر فعالیت‌های هسته ای،‌ یورانیم خود را به سطح بالا غنی ساخت،‌ موادیکه از آن می توان در ساخت سلاح هسته‌ای کار گرفت.

پس از روی کار‌ آمدن ادارهٔ جو بایدن،‌ ایران و ایالات متحده در ویانا،‌ پایتخت اتریش، شش دور به صورت غیر مستقیم مذاکره کردند. اما این مذاکرات با روی کار آمدن ابراهیم رییسی، به حیث رییس جمهور ایران، در ماه جون متوقف شد. اما این مذاکرات در نومبر ۲۰۲۱ دو باره از سر گرفته شد.

این مهم‌ترین سفر رییس جمهور محافظه‌کار ایران به خارج از کشورش از زمانی است که او در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی به کرسی ریاست جمهوری ایران رسید. قبل بر آن،‌ حسن روحانی،‌ رییس جمهور پیشین ایران،‌در ماه مارچ ۲۰۱۷ میلادی به روسیه سفر کرده بود.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که مسکو و تهران روابط قوی سیاسی، اقتصادی و نظامی دارند. علاوه بر آن، این دو کشور منافع مشترک در افغانستان دارند و از یک دهه به این سو،‌ در جنگ داخلی سوریه،‌از متحد نزدیک شان، بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، حمایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG