لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: نظم یک قطبی جهان به پایان خود نزدیک می‌شود


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ایالات متحده را به دامنه دار کردن جنگ در اوکراین متهم کرد و ادعا کرد که تلاش‌های واشنگتن برای حفظ "هژمونی" جهانی امریکا است.

رییس جمهور پوتین روز سه شنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) در سخنرانی در یک کنفرانس امنیتی به اشتراک مقام‌‎های نظامی شماری از کشورهای افریقایی، آسیایی و امریکای لاتین، ادعاها و اتهامات دیرینۀ خود را علیه ایالات متحده تکرار کرد و گفت: "عصر نظم یک قطبی جهان به پایان خود نزدیک می‌شود."

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه به خاطری بر اوکراین تهاجم نظامی کرد که به گفتۀ وی، واشنگتن، اوکراین را به سنگر "ضد روسیه" مبدل کرده بود.

روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان بر اوکراین حمله کرد و در این تهاجم که تا هنوز جریان دارد، هزاران اوکراینی به شمول غیرنظامیان کشته و میلیون‌ها شهروند اوکراین در داخل و بیرون آن کشور آواره و مهاجر شده اند.

با اینحال، آقای پوتین بار ملامت تهاجم روسیه بر اوکراین را بر دوش ایالات متحده انداخت و گفت: "آنان به جنگ‌ها نیاز دارند تا هژمونی شان را حفظ کنند. از همینرو مردم اوکراین را به سپر دم بلا مبدل کرده اند. وضعیت اوکراین نشان می‌دهد که ایالات متحده در صدد دامنه دار کردن جنگ است و به عین شکل تلاش دارد تا جنگ‌ها را در آسیا، افریقا و امریکای لاتین شعله‌ور کند."

تهاجم روسیه بر اوکراین به گونۀ گسترده به ویژه از سوی کشورهای غربی محکوم شده و غرب تحریم‌های فلج کننده را بر مسکو وضع کرده اند. این وضعیت سبب شده است که روسیه به دنبال یافتن متحدانی در افریقا، آسیا و امریکای لاتین برآید.

ولادیمیر پوتین همچنان ادعا می‌کند که حمایت ایالات متحده از اوکراین و سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان که چین با آن به شدت مخالفت کرد، تلاش برای برهم زدن ثبات جهانی است.

او گفت: "ماجراجویی امریکا در تایوان فقط سفر یک سیاست‌مدار غیرمسوول نبود. این بخشی از یک استراتیژی عمدی و آگاهانۀ ایالات متحده به هدف بی‌ثبات کردن وضعیت و ایجاد هرج و مرج در منطقه و سراسر جهان بود، تمثیل آشکار بی احترامی به حاکمیت ملی دیگر کشورها و مکلفیت‌های بین‌المللی خود شان [امریکا] بود."

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در این کنفرانس امنیتی ادعا کرد که غرب افزون بر تدارک تسلیحات به اوکراین، معلومات مشرح استخباراتی را به کیف فراهم کرده و نیز آموزگارانی را اعزام کرده است تا قوای نظامی اوکراین را با کاربرد تسلیحات و سیستم‌های نظامی غربی آشنا کند.

وزیر دفاع روسیه ادعاهایی را "دروغ مطلق" خواند که گویا روسیه احتمالاٌ در جنگ اوکراین اسلحۀ هسته‌ای یا کیمیایی را استعمال خواهد کرد. او گفت: "از نظر نظامی، برای دستیابی به اهداف اعلام شدۀ مان، نیازی به استعمال تسلیحات هسته‌ای در اوکراین نیست. ماموریت اساسی نیروی هسته‌ای روسیه فراهم آوری سپر بازدارنده در برابر حملات هسته‌ای است."

غرب و در راس آن ایالات متحده تهاجم روسیه را بر اوکراین "بی‌دلیل و غیرموجه" دانسته و نظامیان روسی را به ارتکاب جرایم و جنایات جنگی در اوکراین متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG