لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین خواستار افزایش همکاری نظامی با چین شد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هنگام صحبت از طریق ویدیو کنفرانس با شی جینپنیک، رییس جمهور چین‌ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هنگام صحبت از طریق ویدیو کنفرانس با شی جینپنیک، رییس جمهور چین‌ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز جمعه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) به شی جینپینگ، رییس جمهور چین، گفت که مایل است تا همکاری نظامی میان دو کشور افزایش یابد و از تلاش‌های دو کشور در مقابل نفوذ غرب قدردانی کرد.

پوتین که با تعزیرات بی‌سابقه غرب به دلیل تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین ضربه خورده است، امیدوار است روابط سیاسی و نظامی خود را با چین تقویت کند. تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، یک موضوع حساس برای بیجینگ است.

چین تلاش کرده است تا در منازعه میان روسیه و اوکراین بی طرف باشد،‌اما از متحد استراتیژیک خود روسیه حمایت دپلوماتیک کرده است.

پوتین در جریان صحبت از طریق ویدیو کنفرانس به شی گفت: "هدف ما تقویت همکاری بین نیروهای مسلح روسیه و چین است." پوتین همچنین همتای چینی‌اش را ''دوست عزیز'' خطاب کرد.

رییس جمهور روسیه همچنین از تلاش‌های مسکو و بیجینگ برای مقابله با "فشارها و تحریکات بی‌سابقه غرب" قدردانی کرد.

پوتین افزود: "در زمینه تنش‌های جیوپالیتیک رو به افزایش، اهمیت مشارکت استراتیژیک میان روسیه و چین به عنوان یک عامل تثبیت‌کننده است."

رییس جمهور روسیه همچنین افزود که "ما در مورد علل، سیر و منطق تغییر مداوم چشم‌انداز جیوپالیتیک جهانی دیدگاه‌های یکسانی داریم."

در حالی که کشورهای غربی در جستجوی کاهش اتکا به نفت و گاز روسیه است، پوتین به بازارهای انرژی در آسیا چشم دوخته است.

پوتین گفت:‌ "روسیه به یکی از رهبران صادرات نفت به چین تبدیل شده است."

رییس جمهو روسیه گفت که انتظار دارد شی جینپینگ در بهار آینده برای یک سفر دولتی به مسکو سفر کند.

XS
SM
MD
LG