لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: بعید است که اروپا از منابع انرژی روسیه صرف نظر کند


ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، گفته است که بسیار بعید به نظر می رسد که اروپا در چند سال آینده از منابع انرژی کشورش صرف نظر کند.

پوتین که روز پنجشنبه با جمعی از متشبثین جوان صحبت می کرد، تاکید کرد که وضعیت اقتصادی به نحوی شکل گرفته است که فروش تولیدات نفتی روسیه به جای نفت خام، پر منفعت تر خواهد بود.

پوتین گفت: "شرایط اقتصادی به گونه‌ای ایجاد شده است که به جای نفت خام فروش تولید نفت برای ما پرمنفعت تر می شود، البته واضح است که این راه در آینده مهیا می شود."

رییس جمهور روسیه همچنین در مورد اینکه اتحادیه اروپا از منابع انرژی روسیه صرف نظر می کند، گفت در شرایط کنونی چنین اقدام "غیر ممکن" است و تاکید کرد که معلوم نیست در سال‌های آینده چه چیزی رخ خواهد داد.

اما پوتین با اشاره به افزایش قیمت مواد سوخت در جهان گفت که "مقدار نفت در بازار بین المللی در حال کاهش است و قیمت‌ها در حال افزایش است و سود شرکت‌ها از نظر پولی در حال رشد است."

رهبران اتحادیۀ اروپا در اواخر ماه می توافق کردند که بیشترین صادرات نفت روسیه را به کشور‌های اروپایی تا ختم سال روان میلادی، به عنوان بخشی از تعزیرات بر روسیه تحریم کنند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، با‌رها از متحدین غربی‌اش خواسته است تا تعزیرات شدیدتری را علیه روسیه وضع کنند که شامل وضع تعزیرات بر منابع انرژی آن کشور می‌شود؛ منابعی که به گفته مقام‌های اوکراین، تهاجم نظامی روسیه در آن کشور را تمویل می کند.

رهبران کشورهای عضو جی۷ (هفت اقتصاد بزرگ جهان) به تاریخ ۱۴ می سال روان میلادی با نشر اعلامیه‌ای تهاجم روسیه بر اوکراین را مایۀ "شرمساری روسیه و قربانی‌های تاریخی مردم آن کشور" خواندند.

در اعلامیۀ این هفت کشور – ایالات متحده، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا، جاپان و بریتانیا- آمده است: "ما در عزم خود برای اینکه رییس جمهور پوتین نباید برندۀ جنگ علیه اوکراین شود، متحد باقی می‌مانیم."

این هفت کشور متعهد شده اند که اتکا به منابع انرژی روسیه را کاهش داده و از واردات انرژی از روسیه پرهیز خواهند کرد، اما دقیقاً مشخص نشده است که در این زمینه هر کشور چه اقدامی را اتخاذ خواهند کرد.

کشورهای غربی تا کنون در زمینۀ وضع تعزیرات بر مسکو هماهنگ عمل کرده‌اند، اما در بخش تحریم واردات نفت و گاز اقدامات غرب چندان زیاد هماهنگ نبوده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان میلادی آغاز شد، کشور‌های غربی، به خصوص ایالات متحده چندین بار تعزیرات شدید اقتصادی را بر مسکو وضع کردند.

علاوه بر آن، اغلب کشور‌های غربی در پهلوی فراهم آوری کمک‌های بشری برای اوکراین، تسلیحات مورد نیاز را به این کشور فراهم کرده تا کیف بتواند در برابر تهاجم روسیه از خود دفاع کند.

XS
SM
MD
LG