لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین مذاکرات میان رهبران آذربایجان و ارمنستان را میزبانی می‌کند


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، امروز ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) مذاکرات میان رهبران آذربایجان و ارمنستان را میزبانی می‌کند.

این در حالی است که روسیه می‌خواهد نقش کلیدی را منحیث قدرت منطقه در جنگ میان این دو همسایه نمایش دهد.

قرار است این مذاکرات در شهر سوچی روسیه در حالی برگزار شود که تعامل غرب در منطقهٔ پرتنش قفقاز افزایش می‌باید، جاییکه روسیه به گونهٔ آشکار پس از دهه‌ها، نفوذ خود را از دست می‌دهد.

مذاکرات میان این دو کشور در حالی آغاز می‌شود که یک ماه پیش، این دو همسایه یک بار دیگر با هم درگیر شدند، درگیریی که در آن صدها نفر کشته و زخمی شدند.

دفاتر الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان، از رسیدن هر دو رهبر به شهر سوچی روسیه خبر دادند.

مسکو گفته است که این مذاکرات بر تطبیق توافقاتی تمرکز خواهد داشت که سال گذشته در جریان مذاکرات به میانجی‌گری روسیه برای توقف خشونت‌ها و تامین ثبات در منطقه بین دو کشور به میان آمده بود.

قرار است رییس جمهور روسیه با رهبران این دو کشور نخست جداگانه و سپس در مذاکرات سه جانبه ملاقات کند.

آذربایجان و ارمنستان در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۲۰ دوبار روی کنترول منطقهٔ قره‌باغ با هم جنگیدند.

جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ تن از نیروهای امنیتی از هر دو جانب را گرفت و سر انجام، به میانجی‌گری روسیه پایان یافت.

براساس آتش‌بس سال ۲۰۲۰، ارمنستان ساحات تحت کنترول جدایی طلبان ارمنی را که در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کرده بود، به باکو تسلیم کرد، تصمیمی که سبب خشم ارمنی‌ها و خرسندی آذربایجانی‌ها شد.

ماه گذشته، در درگیری‌ها میان دو کشور ۲۸۶ نفر از هر دو طرف کشته شدند. این درگیری به میانجی‌گری ایالات متحده متوقف شد.

در حالی که مسکو به شکل روز‌افزون به دلیل تهاجم نظامی بر اوکراین در سطح بین المللی در حال منزوی شدن است، ایالات متحده و اتحادیهٔ اروپا نقش رهبری را در میانجی‌گری مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان در دست گرفته اند.

XS
SM
MD
LG