لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین آتش‌بس ۳۶ ساعته در اوکراین اعلام کرد؛ بایدن: مسکو می‌خواهد نفس تازه کند


ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه پنجم جنوری (۱۵ جدی) دستور آتش‌بس ۳۶ ساعته در اوکراین را به مناسبت کرسمس مسیحان اورتودوکس صادر کرد. این نخستین آتش‌بس از زمان آغاز تهاجم بر اوکراین در ماه فبروری سال گذشته می‌باشد.

در بیانیه‌ای که کرملین به نقل از پوتین منتشر کرده، آمده است: "با در نظرداشت درخواست عالیجناب اسقف اعظم کریل، به وزیر دفاع فدراسیون روسیه دستور می‌دهم که آتش‌بس را در سرتاسر خطوط تماس طرفین در اوکراین از ساعت ۱۲ ظهر ششم جنوری ۲۰۲۳ تا ۱۲ شب هفتم جنوری ۲۰۲۳ نافذ کند."

اسقف اعظم کریل، رییس کلیسای اورتودوکس مسکو پیشتر روز پنجشنبه از طرفین جنگ اوکراین خواست تا در جریان کرسمس آتش‌بس را رعایت کنند.بسیاری از مسیحیان اورتودوکس که بیشتر آنان در روسیه و اوکراین زندگی می‌کنند، کرسمس را به تاریخ شش و هفت جنوری جشن می‌گیرند.

پوتین افزوده است: "با توجه به این واقعیت که تعداد زیادی از شهروندان اورتودوکس در مناطق درگیر جنگ زندگی می‌کنند، ما از طرف اوکراینی می‌خواهیم آتش‌بس اعلام کند و به آنها اجازه دهد در مراسم شب کرسمس و همچنین در روز کرسمس شرکت کنند."

اوکراین پیش از این درخواست اسقف اعظم کریل را رد کرده بود، اگرچه تاکنون واکنشی به اعلام آتش‌بس از سوی پوتین نشان نداده است.

میخایلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین کلیسای اورتودوکس روسیه را "مبلغ جنگ" خوانده و گفت که "قتل دسته‌جمعی" اوکراینی‌ها و نظامی کردن روسیه را تحریک کرده است.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده نیز دستور پوتین برای آتش‌بس دو روزه در اوکراین را صرفاً تلاشی برای نفس گرفتن تازه برای جنگ خوانده است.آقای بایدن گفته است که پوتین در کرسمس و سال نو "آمادهٔ بمباران شفاخانه‌ها، کودکستان‌ها و کلیساها بود" و افزود: "فکر می‌کنم او در تلاش یافتن اوکسیجن است. "

انالینا بیربوک، وزیر خارجهٔ آلمان نیز دستور پوتین مبنی بر آتش‌بس ۳۶ ساعته را محکوم کرده و گفته است که اگر پوتین واقعاً صلح می‌خواست "سربازانش را به خانه می‌آورد".

بیربوک در تویتی نوشت: "آتش‌بس نام‌نهاد نه آزادی و نه امنیت را برای مردمی که هر روز در هراس تحت اشغال روسیه زندگی می‌کنند، به ارمغان می‌آورد."

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز امروز از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواست تا آتش‌بس "یک جانبه" را در اوکراین اعلام کند.

آقای اردوغان در تماس تلیفونی به پوتین گفت: "درخواست‌ها برای صلح و مذاکرات باید با آتش‌بس یک‌جانبه و چشم‌اندازی برای راه‌حل عادلانه پشتیبانی شود."

اما پوتین به اردوغان گفته است که در صورتیکه کیف مناطق اشغال شدهٔ اوکراین توسط روسیه را به عنوان بخشی ازقلمرو روسیه بپذیرد، مسکو آمادهٔ گفتگو با اوکراین است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG