لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در صدد ورود به آسیای مرکزی اند


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که تندروان گروه دولت اسلامی (داعش) و دیگر سازمان‌های تروریستی تلاش می‌کنند تا وارد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شوند.

پوتین روز چهارشنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) در نشست مسوولان ارشد امنیتی و استخباراتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع گفت که تهدید داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی کاهش نیافته است.کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اتحادی از برخی جمهوریت‌های آزاد شدۀ اتحاد شوروی پیشین است که تاجیکستان، اوزبیکستان و ترکمنستان که با افغانستان هم مرز اند، شامل آن اند.

به نقل از متن سخنرانی رییس جمهور پوتین که در وبسایت کرملین نشر شده است، پوتین گفت : "آنان [تروریستان] تلاش می‌کنند تا به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع رخنه کرده و سلول‌های مخفی ایجاد کنند. تمرکز این گروه‌های تندور در افغانستان به ویژه در مرز با کشورهای آسیای مرکزی است که مسلماً خطر احتمالی تهاجم آنان به کشورهای منطقه را ایجاد کرده است."

با آنکه مقام‌های روسی چندین بار از ناحیۀ دهشت افگنی برخاسته از افغانستان ابراز نگرانی شدید کرده اند، تا کنون مقام‌های حکومت طالبان به اظهارات مقام‌های روس واکنش نشان نداده اند. حالانکه، حکومت طالبان در واکنش به اظهارات شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان که افغانستان را لانۀ تروریستان خوانده بود، واکنش شدید نشان داد.

رییس جمهور روسیه گفت که کشورهای مستقل مشترک‌المنافع هیچ‌گاهی با چنین تهدیدات گسترده روبرو نشده بودند. او گفت: "هدف مشترک ما است تا از مردم خود در برابر آنان محافظت کنیم، صلح و ثبات را در قلمرو کشورهای مستقل مشترک المنافع تقویت بخشیده و روند ادغام را که به سود هردو جانب است انکشاف دهیم تا نمونه‌ای برای مشارکت واقعی باشیم."

حدود یک هفته پیش، امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در کنفرانس "همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریزم و جلوگیری از تحرک تروریستان" در شهر دوشنبه گفت که با توجه به نگرانی فزاینده از افزایش تهدیدهای امنیتی برخاسته از افغانستان، باید کشورهای منطقه "کمربند امنیتی" را در اطراف افغانستان ایجاد کنند.

او گفت که تروریستان و بنیادگرایان با استفاده از نهادهای امداد رسان به "مهاجران و پناهجویان" زیر نام مهاجر و پناهجو به کشورهای دیگر رخنه پیدا می‌کنند.

رییس جمهور روسیه گفت که برای دست یافتن به هدف تامین صلح و ثبات در کشورهای منطقه مهم است تا تمام نیرو و ابزار به کار گرفته شده و با استفاده از تجارب و روابط کشورهای این منطقه "ظرفیت و موثریت هر اداره" به گونۀ چشمگیر افزایش یابد.

رییس جمهور تاجیکستان نیز هفتۀ گذشته بر اتخاذ تدابیر جدی مرزی در کشورهای آسیای مرکزی تاکید کرد و گفت که در دو سال گذشته تاجیکستان ۱۷۵ تاسیس مرزی را در امتداد مرز با افغانستان بنا کرده و قرار است در آینده ۳۰۰ بنا و تاسیس دیگر را ایجاد کند. او سایر کشورهای منطقه را ترغیب کرد تا این ابتکار تاجیکستان را تطبیق کرده و برای جلوگیری و کاهش تهدیدات مفکورۀ ایجاد "کمربند امنیتی" در اطراف افغانستان را عملی کنند.

اخیراً، اناتولی سیدوروف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه نیز گفته بود که گروه‌های تروریستی بین‌المللی در افغانستان فعال‌تر شده و به گفتۀ وی حدود ۴۰۰ جنگجوی گروه دولت اسلامی به هدف انجام حملات تروریستی در شمال افغانستان جابجا شده اند.

با اینحال، طالبان که از بیش از ۱۴ ماه به اینسو دوباره بر افغانستان مسلط شده اند، همواره ادعا کرده اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند. هرچند در این مدت گروه داعش مسوولیت چندین حملۀ فرامرزی از افغانستان بر قلمرو کشورهای آسیای مرکزی را به دوش گرفته است.

XS
SM
MD
LG