لینک های دسترسی

Breaking News

امام‌ علی رحمان: در اطراف افغانستان کمربند امنیتی ایجاد شود


امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان
امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان گفته است که با توجه با افزایش تهدیدهای امنیتی برخاسته از افغانستان، باید کشورهای منطقه "کمربند امنیتی" را در اطراف افغانستان ایجاد کنند.

آقای رحمان در کنفرانس "همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریزم و جلوگیری از تحرک تروریستان" که از روز سه شنبه به اینسو در شهر دوشنبه جریان داشت، سوق و اعزام تندروان از شرق میانه و تقویت صفوف آنان در افغانستان را تهدید جدی برای کشورهای منطقۀ آسیای مرکزی توصیف کرد.

به نقل از وبسایت ریاست جمهوری تاجیکستان، آقای رحمان با اشاره به مرز ۱۴۰۰ کیلومتری بین افغانستان و تاجیکستان که بخش زیاد آن دشوارگذر است، بر اتخاذ تدابیر جدی مرزی تاکید کرد و گفت که در دو سال گذشته تاجیکستان ۱۷۵ تاسیس مرزی را در امتداد مرز با افغانستان بنا کرده و قرار است در آینده ۳۰۰ بنا و تاسیس دیگر را ایجاد کند.

او سایر کشورهای منطقه را ترغیب کرد تا این ابتکار تاجیکستان را تطبیق کرده و برای جلوگیری و کاهش تهدیدات مفکورۀ ایجاد "کمربند امنیتی" در اطراف افغانستان را عملی کنند. افزون بر ایران و پاکستان، افغانستان با کشورهای اوزبیکستان و ترکمنستان هم مرز بوده و مرز کوتاهی در ساحۀ واخان با چین دارد.

امام علی رحمان گفته است که تروریستان و بنیادگرایان با استفاده از نهادهای امداد رسان به "مهاجران و پناهجویان" زیر نام مهاجر و پناهجو به کشورهای دیگر رخنه پیدا می‌کنند. او گفت که با توجه به این وضعیت باید "ارزش‌های بشری و حقوق بشر، مجزا از تروریزم و افراط‌گرایی" بررسی شده و به گفتۀ وی به عاملان دهشت افگنی پناه داده نشده بلکه آنان بازداشت و پیگرد شوند.

در همین حال، بر اساس گزارش شماری از رسانه‌ها رمضان رحیم‌زاده، وزیر داخلۀ تاجیکستان گفته است که طالبان به ۳۰۰۰ نفر از "اعضای گروه‌های تروریستی" پاسپورت توزیع کرده و به گفتۀ وی گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان و در نزدیکی مرز با تاجیکستان مستقر شده اند.

گزارش‌ها حاکی است که آقای رحیم‌زاده روز چهارشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) در کنفرانس "همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریزم و جلوگیری از تحرک تروریستان" گفت: "هم اکنون گروه‌های تروریستی از جنوب و شرق افغانستان در نزدیکی مرز تاجیکستان-افغانستان مجدداً مستقر می‌شوند."

اخیراً، اناتولی سیدوروف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه نیز گفته بود که گروه‌های تروریستی بین‌المللی در افغانستان فعال‌تر شده و به گفتۀ وی حدود ۴۰۰ جنگجوی گروه دولت اسلامی به هدف انجام حملات تروریستی در شمال افغانستان جابجا شده اند.

با اینحال، طالبان که از بیش از ۱۴ ماه به اینسو دوباره بر افغانستان مسلط شده اند، همواره ادعا کرده اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند. هرچند در این مدت گروه داعش مسوولیت چندین حملۀ فرامرزی از افغانستان بر قلمرو کشورهای آسیای مرکزی را به دوش گرفته است.

به گفتۀ وزیر داخلۀ تاجیکستان، در حال حاضر بیش از ۲۰ سازمان تروریستی در افغانستان فعالیت دارند که شهروندان کشورهای مختلف در صفوف آنان شامل اند.

حکومت پیشین افغانستان نیز بار بار ادعا کرده بود که بیش از ۲۰ گروه تروریستی زیر چتر طالبان در افغانستان فعالیت دارند.

بیش از ۶۰ کشور و سازمان شرکت کننده در کنفرانس "همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای امنیت و مدیریت مرزها برای مقابله با تروریزم و جلوگیری از تحرک تروریستان" گفته اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، منطقه با خطرات و تهدید‌های جدید و چالش‌ برانگیز امنیتی روبرو شده است.

XS
SM
MD
LG