لینک های دسترسی

Breaking News

قطر به تیم روباتیک دختران افغان بورس تحصیلی اعطا کرد


دیدار انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با چند تن از اعضای تیم دختران روبات ساز افغان در قطر
دیدار انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با چند تن از اعضای تیم دختران روبات ساز افغان در قطر

بنیاد آموزش و علوم قطر می‌گوید که آن کشور به اعضای تیم روباتیک دختران افغان موسوم به "رویاهای افغان" بورس تحصیلی اعطا کرده است.

این بنیاد روز سه شنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله)در بیانیه‌ای گفت: "آنان بورس‌هایی دریافت خواهند کرد که زمینهٔ ادامه تحصیل را از طریق مشارکت بین بنیاد قطر و صندوق توسعه‌ای قطر برای آنان فراهم خواهد کرد."

تیم دختران روبات ساز افغان حدود ۲۰ عضو دارد که اکثرشان کمتر از ۲۰ سال سن دارند و پس از تصرف افغانستان توسط طالبان از کشور بیرون شده و در کشورهای مختلف جهان از جمله قطر و مکسیکو سکونت دارند.

در همین حال انتوني بلينكن، وزير امور خارجهٔ امريكا روز سه شنبه در جریان سفر از قطر با چند تن از اعضای اين تيم ملاقات كرد.

آقای بلینکن خطاب به آنان گفت: "شما در سراسر جهان مشهور و منبع الهام استید. داستانی که قبلاً در مورد اهمیت اشتغال زنان در علوم گفته اید پیام مهمی را، فرا تر از افغانستان، به سراسر جهان می‌فرستد. "

شیخ هند بنت حمد آل ثانی، معاون و رییس اجرایی بنیاد آموزش و علوم قطر گفت: "این دانش آموزان با استعداد و خلاق در حالت بلاتکلیفی و ناآرامی به سر می‌برند و ما در بنیاد قطر می‌خواهیم هر کاری که از دست ما بر می‌آید [برای آنان] انجام دهیم."

رویا محبوب، بنیانگذار نهاد دیجیتل سیتزن فند گفت که دختران "از این فرصت تحصلی در خارج از کشور هیجان زده و سپاسگزار استند."

تیم دختران روبات ساز افغان در سال ۲۰۱۷ پس از آن خبر ساز شدند که ویزه آنان برای شرکت در مسابقهٔ رباتیک در واشنگتن رد شد. اما دونالد ترمپ، رییس جمهور آن وقت ایالات متحده زمینه سفر آنان را فراهم کرد.

تیم دختران روبات ساز افغان سال گذشته دستگاه تنفس مصنوعی را از پرزه جات موتر ساختند که می‌تواند به عنوان بدیل وینتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی برای بیماران کووید۱۹ که با مشکل حاد تنفسی روبرو استند، به کار برود.

تیم دختران روباتیک افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به کمک نهاد دیجیتل سیتزن فند رسماً کار خود را در ولایت هرات آغاز کردند، این تیم در جریان چهار سال گذشته ۱۲ روبات را طراحی کردند و در چندین مسابقۀ جهانی از جمله فرست گلوبل نیز اشتراک کرده و توانستند افتخاراتی را برای افغانستان کمایی کنند.

XS
SM
MD
LG