لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: بدون توافق جمعی مسوولیت میدان هوایی کابل را بر عهده نمی‌گیریم


قطر می‌گوید که مسوولیت میدان هوایی کابل را بدون توافق "واضح" با همه جوانب، از جمله طالبان بر عهده نخواهد گرفت.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه و معاون صدر اعظم قطر روز سه شنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) گفت: "ما باید مطمن شویم که همه چیز به طور واضح مورد بررسی قرار گیرد در غیر آن ما نمی‌توانیم مسوولیت میدان هوایی را بر عهده گیریم."

دوحه به دنبال خروج نیروهای خارجی و کمک در عملیات تخلیه هزاران شهروند خارجی و افغان‌های در معرض خطر به میانجی کلیدی بین طالبان و پیشبرد فعالیت‌ها در میدان هوایی کابل مبدل شده است.

وزیر خارجهٔ قطر گفت: "در حال حاضر مذاکره جریان دارد، زیرا ما باید توافقی داشته باشیم که برای همه طرف‌ها واضح باشد که چه کسی بخش فنی را به پیش می‌برد و چه کسی بخش امنیت را بر عهده خواهد گرفت."

آقای آل ثانی افزود که در صورت لزوم امکان همکاری با سایر کشورها وجود دارد "اما تاکنون بحث فقط بین ما ترکیه و طالبان است."

از زمان خروج نیروهای امریکایی، طیاره‌های قطر چندین بار به کابل سفر کرده و کمک‌های بشردوستانه و نمایندگان قطر را به این کشور انتقال داده است.

افزون بر آن، طیاره‌های قطر هفتهٔ گذشته طی چندین پرواز افرادی را که پاسپورت‌های خارجی داشتند و نتوانسته بودند در عملیات تخلیه از افغانستان خارج شوند، به قطر انتقال داد.

پس از تصرف کابل توسط طالبان، نخستین پرواز تجارتی خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان (پی آی ای) روز دوشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در میدان هوایی کابل نشست.

قطر در جریان سال‌های گذشته میزبان دفتر سیاسی گروه طالبان و مذاکرات میان گروه طالبان و امریکا و همچنان مذاکرات بین‌الافغانی بود.

توافقنامه امریکا-طالبان نیز به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ در دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

XS
SM
MD
LG