لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در بدل رهایی زندانیان‌، دو استاد پوهنتون امریکایی را آزاد کردند


دو استاد پوهنتون امریکایی که از سال ۲۰۱۶ تا حالا در اسارت طالبان بودند
دو استاد پوهنتون امریکایی که از سال ۲۰۱۶ تا حالا در اسارت طالبان بودند

گروه طالبان تایید کرده اند که در بدل رهایی سه زندانی از بازداشتگاه بگرام، دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان را آزاد کرده اند.

پیش از این، یک منبع معتبر در حکومت افغانستان نیز در گفتگو با صدای امریکا، آزادی اسرای طالبان را تایید کرده بود.

گزارش‌ها حاکیست که این اسرا در ولایت زابل و در نزدیکی مرز پاکستان رها شده اند.

روزنامه نیویارک تایمز به نقل از برخی منابع گفته است که این دو استاد به نیروهای امریکایی تحویل داده شده و به یک جای امن منتقل شده اند.

پوهنتون امریکایی افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای از خبر رهایی این استادان استقبال کرده و از تمامی افرادی که در رهایی آن‌ها کمک کرده اند، قدردانی کرده است.

کیفن کینگ، امریکایی و تیموتی ویکس استرالیایی در ماه اگست سال ۲۰۱۶ از نزدیکی پوهنتون امریکایی در کابل ربوده شدند. سپس گروه طالبان با نشر ویدیوی این دو نفر، در بدل رهایی آنان خواستار رهایی زندانیان شان شدند.

روز گذشته طالبان تایید کردند که انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی، حاجی مالی خان مامای او و حافظ رشید عمری از زندان بگرام آزاد شده و به قطر منتقل شده اند.

گامی در برای تقویت مصالحه؟

گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای از آزادی زندانیان شان استقبال کرده و گفته که در بدل رهایی آن‌ها، علاوه بر دو استاد پوهنتون امریکایی، ده نفر از سربازان افغان را نیز آزاد کرده اند.

در این اعلامیه آمده است که تبادلۀ زندانیان و اسرا، "گامی به جلو در راستای اعتماد سازی و تقویت حسن نیت است که می‌تواند به روند مصالحه کمک کند."

گروه طالبان هم‌چنین از مقامات دولتی قطر برای "تلاش‌ها و فراهم‌آوری تسهیلات" برای عملی شدن تبادله، سپاسگزاری کرده است.

پیش از این، دولت افغانستان نیز گفته بود که امیدوار است رهایی زندانبان طالبان، بتواند برای آغاز گفتگوهای مستقیم میان طالبان و دولت افغانستان زمینه‌سازی کند.

تا حالا گروه طالبان از گفتگو با دولت افغانستان خودداری کرده و تنها به مذاکره با مقامات امریکایی حاضر شده اند.

XS
SM
MD
LG