لینک های دسترسی

Breaking News

خاطرات جالب زندانی پیشین طالبان از دوران اسارت


تیموتی ویکس، استاد پوهنتون امریکایی افغانستان که پس از سپری کردن سه و نیم سال در بند طالبان اکنون به کشورش – آسترالیا- برگشته است، می‌گوید که با طالبان هیچ دشمنی ندارد.

آقای ویکس، در سال ۲۰۱۶ درست سه هفته پس از آغاز تدریس در پوهنتون امریکایی افغانستان با کیون کینگ استاد دیگر این پوهنتون از کابل ربوده شدند و تا یک ماه پیش در بند طالبان بودند.

او در صحبت با تلویزیون طلوع از اسارت در بند طالبان حکایت کرد و گفت: "کیوین و من در یک زنجیر با هم بسته شده بودیم. زنجیرها به دستان و پاهای مان بسته شده بود."

آقای ویکس گفته است که نیروهای خاص امریکایی شش بار تا پشت در جایی رسیدند که این دو استاد پوهنتون امریکایی در آن زندانی بودند، اما به گفتۀ وی طالبان توانستند آنان را از راه‌های مخفی به جاهای دیگر انتقال دهند.

این استاد پوهنتون امریکایی گفته است که زندانبانان همواره به زبان محلی با گروگانان صحبت می‌‎کردند، اما در هنگام آزاد شدن وقتی دید که تمامی نگهبانانش به خوبی زبان انگلیسی را یاد داشتند، شگفت‌زده شده بود.

او گفته است که نگهبانانش در هنگام رهایی به وی گفته‌اند که پس از استقرار صلح در افغانستان، او را دوباره به این کشور دعوت خواهند کرد.

تیموتی ویکس و کیوین کینگ سرانجام در ۲۸ عقرب سال جاری خورشیدی با انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید – سه عضو برجستۀ گروه طالبان – تبادله شدند.

XS
SM
MD
LG