لینک های دسترسی

Breaking News

قطر و ترکیه برای بازگشایی میدان هوایی کابل با طالبان کار می‌کنند


حکومت قطر گفته است که با طالبان سرگرم کار است تا هر چه زودتر میدان هوایی کابل بازگشایی شده و از چالش‌های بزرگ استراتیژیک و بشری جلوگیری شود.

پس از خروج کامل قوای خارجی از افغانستان به تاریخ ۳۰ اگست، یک طیارۀ قطری نخستین طیارۀ خارجی بود که روز چهارشنبه اول سپتمبر در میدان هوایی کابل به زمین نشست.

خبرگزاری فرانسه از قول یک منبع که نامی از آن نبرده، گزارش داده است که یک طیارۀ دیگر روز پنجشنبه دوم سپتمبر (۱۱ سنبله) شماری از متخصصان را به میدان هوایی کابل آورد تا ابعاد مختلف امنیتی و عملیاتی میدان هوایی کابل را بررسی کنند.

دوحه که در دو هفتۀ اخیر عمده‌ترین نقطۀ ترانزیت پناهجویان و تخلیه شدگان از افغانستان بود، گفته است که برای از سرگیری عملیات میدان هوایی کابل به شدت سرگرم کار است.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجۀ قطر ابراز امیدواری کرده است که فعالیت میدان هوایی کابل به زودی از سر گرفته خواهد شد. او گفت: "بسیار مهم است...که طالبان به تعهدات شان عمل کنند و زمینۀ گذار مصوون و آزادانۀ سیر و حرکت را به مردم افغانستان فراهم کنند."

وزیر خارجۀ قطر با بیان اینکه ترکیه نیز در مباحثات برای بازگشایی میدان هوایی به ویژه در بخش مساعدت تخنیکی شامل است، بیان داشت: "انشاالله در چند روز آینده برخی خبرهای خوبی خواهیم شنید."

از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه روز پنجشنبه گفته است که انقره پیشنهادهای طالبان و دیگران را در مورد میدان هوایی کابل ارزیابی می‌کند. او گفت که امنیت داخل و بیرون میدان هوایی کابل یکی از اولویت‌ها است.

یک مقام ادارۀ هوانوردی افغانستان نیز به شبکۀ تلویزیونی الجزیره گفته است که فعالیت میدان هوایی کابل به زودی از سر گرفته خواهد شد. این مقام افغان که نامی از وی برده نشده، گفته است: "پروازهای داخلی فردا [جمعه سوم سپتمبر] آغاز می‌شود و از سرگیری پروازهای بین‌المللی کمی وقت خواهد گرفت."

بازگشایی میدان هوایی کابل از موارد عمدۀ بحث مقام‌های غربی به شمول وزیران خارجۀ آلمان، هالند و بریتانیا با مقام‌های قطری بوده است. قرار است وزیر خارجۀ ایتالیا نیز روز یکشنبه به قطر سفر کند.

با آنکه در جریان تخلیۀ نظامی از افغانستان بیش از ۱۲۰ هزار نفر از آن کشور به بیرون انتقال داده شد، هنوز هم هزاران شهروند خارجی و ده‌ها هزار افغان همکار نظامیان و حکومت‌های خارجی و افغان‌های آسیب‌پذیر در افغانستان باقی‌مانده اند.

ایالات متحده و ده‌ها کشور جهان گفته اند که طالبان تعهد کرده اند که پس از بازگشایی و آغاز فعالیت میدان هوایی بین‌المللی کابل، هرکسی که بخواهد آزادانه به خارج از افغانستان سفر کرده و طالبان مانع آنان نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG