لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: پس از ۲۰ سال حضور نظامی از افغانستان بیرون شدیم


جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، ساعتی پس از اعلام خروج کامل نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان از فرماندهان و نیروهای نظامی تقدیر و تمجید کرد.

رییس جمهور بایدن با نشر اعلامیهٔ شام دو شنبه ۳۰ اگست (هفتم سنبله) به وقت واشنگتن دی سی گفت که روز سه‌شنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) در مورد تصمیم اش مبنی تمدید نکردن ماموریت نظامی امریکا در افغانستان، سخنرانی "خطاب به ملت" خواهد داشت.

با وجود انتقاد های شدید مخالفین سیاسی، به شمول اعضای کانگرس ایالات متحده و حتا هم حزبی های خودش،‌ آقای بایدن از تصمیم اش مبنی بر خروج کامل قوای امریکایی در ضرب الاجل تعیین شده ۳۱ اگست دفاع کرده و به آن پابند ماند.

آقای بایدن در هفته های اخیر چندین بار گفت که روند تخلیه با تهدید جدی تندروان داعش-خراسان مواجه است، تندروان که مسوولیت حملهٔ انتحاری پنجشنبه گذشته را در بیرون میدان هوایی کابل بر عهده گرفتند.

رییس جمهور بایدن در این اعلامیه گفته است که "از وزیر خارجه امریکا خواسته‌ام به هماهنگی با شرکای بین‌المللی ادامه دهد تا مطمین شویم هر امریکایی، شریک افغان و شهروندان خارجی که می‌خواهند آن کشور [افغانستان] را ترک کنند، بتوانند خارج شوند."

به گفتهٔ‌ رییس جمهور بایدن، در ۱۷ روز گذشته نیروهای امریکایی بزرگترین عملیات خروج هوایی در تاریخ ایالات متحده را انجام دادند و بیش از ۱۲۰هزار شهروند امریکایی، کشورهای متحد و متحدان افغان امریکا را انتقال دادند و "حالا، حضور ۲۰ ساله نظامی ما در افغانستان پایان یافت."

رییس جمهور امریکا افزود که روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای صادر کرد که یک "پیام روشن" از انتظارات جامعه بین المللی به طالبان می‌فرستد و آن اینکه طالبان باید به طور ویژه، آزادی سفر را رعایت کنند.

رییس جمهور بایدن گفت که طالبان نسبت به عبور مصوون شهروندان خارجی و همکاران افغان کشورهای غربی تعهد داده اند و جهان آن‌ها را در خصوص تعهدات شان مسوول می‌داند.

رییس جمهور ایالات متحده از شهروندان کشورش به خاطر روند تخلیه از افغانستان سپاسگذاری کرد.

جو بایدن گفت: "حال امشب می خواهم از همه شهروندان امریکا به خاطر سه چیزی قدردانی کنم. نخست، برای نیروها و دپلومات‌های ما که این عملیات را با توجه به خطر بسیار بالا، انجام دادند... دوم، شبکه‌ای از داوطلب‌هایی که افراد نیازمند راشناسایی کردند و آنان در روند خروج [از افغانستان] کمک کردند. و سوم، همه کسانی که از همین حال و در آینده از متحدان افغان در خانه‌های جدیدشان در سرتاسر جهان و ایالات متحده استقبال می‌کنند."

آقای بایدن در پایان این اعلامیه نام سیزده نظامی امریکایی را که در عملیات خروج از افغانستان و در حملهٔ انتحاری داعش-خراسان پنجشنبه گذشته کشته شدند،‌ نیز یاد آور شد.

XS
SM
MD
LG