لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: از طالبان خواستیم به حقوق زنان احترام بگذارند


شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجۀ قطر، می‌گوید که در ملاقات با رهبران طالبان، از آنان خواست تا به حقوق زنان احترام بگذارند.

آقای آل ثانی روز دوشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در یک کنفرانس خبری با ژان ییف لودریان، وزیر خارجۀ فرانسه، در دوحه، پایتخت قطر، گفت که هنوز برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، بسیار زود است.

وزیر خارجۀ قطر روز یکشنبه به کابل سفر کرد و با ملا محمد حسن آخند، رییس الوزرای حکومت طالبان و شماری از مقامات حکومت پیشین افغانستان ملاقات کرد.

آقای آل ثانی افزود که در دیدار روز یکشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) به رهبران طالبان گفت که دستاوردهای مردم افغانستان به شمول حقوق زنان و نقش آنان در توسعه این کشور باید حفظ شود.

او همچنین گفت که رهبران طالبان به وی گفته اند که طالبان خواستار تعامل با جامعه جهانی و بازگشایی سفارتخانه‌های خارجی در کابل می‌باشند.

در همین حال، وزیر خارجۀ فرانسه نسبت به کابینۀ سرپرست نو-تشکیل طالبان ابراز نومیدی کرد و گفت که گروه طالبان تا کنون در مورد پابندی به تعهدات شان مبنی بر ایجاد یک حکومت بیشتر متعدل و همه‌شمول گونه ناکام مانده است.

آقای لودریان گفت که فرانسه و دیگر کشورهای جهان بر اعمال فشار بر طالبان ادامه خواهند داد تا در کنار دیگر خواسته های جهانی، به تروریستان پناه ندهند، انتقال مصوون کمک‌های بشری را اجازه دهند و از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان محافظت کنند.

او گفت: "تا اکنون، پاسخی که از کابل دریافت کرده‌ایم به هیچ وجه با توقعات ما مطابقت ندارد...اعلامیه‌هایی [از سوی طالبان] صادر شده است، اما در عمل چیزی وجود نداشته است، از اینرو منتظر عملکردهایی استیم که [طالبان] رویدست می‌گیرند."

یک روز پیش از این، وزیر خارجۀ فرانسه طالبان را "دروغگو" خوانده و گفته بود که پاریس از به رسمیت شناختن طالبان و داشتن هرگونه رابطه با این گروه خودداری می‌کند.

وزیر خارجۀ فرانسه برای هماهنگی روند تخلیۀ شهروندان فرانسه و همکاران افغان قوا و حکومت فرانسه که در افغانستان باقی‌مانده اند، به قطر سفر کرده است.

افزون بر ایفای نقش اساسی در روند تخلیۀ نظامی از افغانستان، قطر در چند سال اخیر میزبان دفتر سیاسی طالبان بود و در زمینۀ میزبانی مذاکرات و امضای توافقنامۀ امریکا-طالبان نقش بازی کرد.

XS
SM
MD
LG