لینک های دسترسی

Breaking News

قطر در صدد سرمایه‌گذاری ده میلیارد دالری در بنادر امریکا است


قطر در نظر دارد که کم از کم ده میلیارد دالر در بنادر ایالات متحده سرمایه‌گذاری کند و برای کمک به تمویل این طرح با بانک‌های بین‌المللی به تماس شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که در گام نخست قطر به گونۀ مرحله وار در بنادر سواحل شرقی ایالات متحده سرمایه گذاری کرده و این طرح در مراحل مقدماتی قرار دارد.

با آنکه منابع قطری از صحبت در این مورد خودداری کرده اند، مایک فرودل، یکی از مشاوران امریکایی این پروژه‌ها –امنیت بحری، تجارت و زیربناها- به خبرگزاری رویترز گفته است که قطری‌ها از یک سال به اینسو سرمایه‌گذاری در بنادر ایالات متحده را زیر بررسی داشتند.

آقای فرودل گفت که قطر به سرمایه‌گذاری در بنادری که دسترسی سهل به شاهراه‌ها و خطوط آهن داشته باشد، اولویت خواهد داد. او گفت که برای این منظور بنادر از شهر باستن در شمال تا جکسنویل در جنوب سواحل شرقی امریکا مد نظر گرفته شده است.

کانگرس ایالات متحده در ماه نومبر بستۀ پیشنهادی ۱.۲ تریلیارد دالری جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای تقویت زیربناها را منظور کرد که در آن ۵.۲۲ میلیارد دالر برای برنامه‌های انکشافی بنادر اختصاص داده شده است. هرچند تخمین زده می‌شود که به ده‌ها میلیارد دالر سرمایه‌گذاری در بخش زیربناهای ۳۶۰ بندر موجود در ایالات متحده نیاز است.

قطر در حال حاضر سرمایه‌گذاری چندان زیاد در بخش بنادر در بیرون از مرزهای آن کشور ندارد، اما این کشور سال گذشته قراردادهایی را در زمینۀ سرمایه‌گذاری در بندر آکدنیز ترکیه و اولیوا در وکراین امضا کرد.

روابط قطر با ایالات متحده در سال‌های اخیر به ویژه پس از میزبانی آن کشور از مذاکرات امریکا با طالبان و سپس امضای توافقنامۀ امریکا-طالبان در دوحه و همکاری در روند تخلیۀ نظامی از افغانستان عمیق و مستحکم شده است.

واشنگتن و دوحه در ماه نومبر توافقی را امضا کردند که بر اساس آن قطر از علایق دپلوماتیک ایالات متحده در افغانستان نمایندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG