لینک های دسترسی

Breaking News

توافق جدید؛ قطر از منافع دپلوماتیک امریکا در افغانستان نمایندگی می‌کند 


ایالات متحده و قطر توافق کردند که این کشور از منافع دپلوماتیک ایالات متحده در افغانستان نمایندگی خواهد کرد. این اقدام یک اشارهٔ با اهمیت پیرامون تعامل مستقیم میان واشنگتن و کابل پس از دو دهه جنگ است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری اش امروز ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) سند "صلاحیت حفاظت" را امضا کردند.

بر اساس این سند دوحه نقش محافظ منافع امریکا را به دوش می‌گیرد تا در تسهیل تمامی روابط میان واشنگتن و حکومت طالبان در افغانستان، کمک کند.

آقای بلینکن گفت: "قطر یک بخش منافع امریکا را در سفارت این کشور در افغانستان ایجاد خواهد کرد تا خدمات مشخص قنسولی را ارایه کرده و وضعیت و امنیت تاسیسات دپلوماتیک امریکا در افغانستان را نظارت کند."

ایالات متحده حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی در مورد چگونگی تعامل با طالبان فکر می‌کنند.

کشورهای زیادی، به شمول کشورهای اروپایی و امریکا مایل نیستند طالبان را به رسمیت بشناسند.

منتقدین می‌گویند که این گروه به تعهدات‌اش در مورد ایجاد حکومت همه‌شمول و به حاشیه نه راندن زنان و اقلیت‌ها، عمل نکرده است.

بر اساس این توافق،‌ که سر از تاریخ اول دسمبر قابل اجرا خواهد بود، قطر شماری از کارمندان سفارت خویش در افغانستان را به بخش علایق ایالات متحده خواهد گماشت و از نزدیک با وزارت خارجهٔ این کشور و سفارت امریکا در قطر، هماهنگی خواهد داشت.

یک مقام ارشد امریکایی گفت که واشنگتن ضمناً به تعامل با گروه طالبان از طریق دوحه نیز ادامه خواهد داد.

این مقام به شرط افشا نشدن نامش گفته است که قطر در بخش فراهم آوری خدمات قنسولی به شهروندان امریکایی و تامین منافع امریکا در افغانستان کمک خواهد کرد.

کمک‌‌های بخش قنسولی ممکن شامل پذیرش درخواست‌های پاسپورت، خدمات تاییدی اسناد، فراهم آوری معلومات و کمک در شرایط عاجل باشد.

در کنار این، قطر توافق کرده است که به گونهٔ موقت تا هشت هزار شهروند افغانستان را میزبانی خواهد کرد؛ افغان‌هایی که برای دریافت ویزهٔ ویژهٔ مهاجرت امریکا درخواست داده اند.

این افراد در پایگاه‌های نظامی السیلیه و العدید جابجا خواهند شد.

این مقام امریکایی نگفت که این بخش، خدمات قنسولی برای شهروندان افغانستان را نیز فراهم خواهد کرد یا نه.

XS
SM
MD
LG