لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری افغانستان همزمان با آغاز دور هفتم مذاکرات امریکا و طالبان


همزمان با آغاز دور تازه گفتگوهای نمایندگان ایالات متحده امریکا و طالبان در قطر، حکومت افغانستان ابراز امیدوار کرده که این مذاکرات به گفتگوهای مستقیم بین‌الافغانی بی‌انجامد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صفحه تویتر خود نگاشته است که هفتمین دور گفتگوهای امریکا با نمایندگان این گروه روز شنبه ۲۹ جون (۸ سرطان) در قطر آغاز شد.

فریدون خوزون، معاون سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی گفت: "امیدواری این است که در این دور گفتگوها زمینه مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان به گونه رسمی فراهم شود".

آقای خوزون افزود که در این دور گفتگوها میان امریکا و طالبان در قطر،‌ روی چهار موضوع بحث خواهد شد تا در راستای صلح افغانستان گام‌های عملی برداشته شود.

تضمین‌های ضد تروریزم، آیندۀ قوای خارجی در افغانستان، آغاز مذاکرات بین الافغانی و آتش بس فراگیر از مواردی اند که قرار است بار دیگر روی این آن بحث و گفتگو شود.

شورای عالی صلح افغانستان نیز با استقبال از آغاز هفتمین دور مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان ابراز امیدواری می‌‍کند که این گفتگوها بتواند زمینه "مذاکرات بین‌الافغانی" میان دولت افغانستان و طالبان را فراهم کند.

غفور احمد جاوید، سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید: "هر اقدام و هر تلاشی که در محوریت دولت افغانستان در باره صلح افغانستان صورت می‌گیرد، شورای عالی صلح از آن استقال می‌کند".

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در جریان هفته‌های اخیر سرگرم دیدار از افغانستان، کشورهای منطقه و برخی از کشورهای اروپایی بوده است.

آقای خلیلزاد افزون بر سفر به برخی از کشور‌های منطقه و اروپایی به کابل سفر کرد و دیدارهای جداگانه در باره صلح افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی، رهبران سیاسی – جهادی، برخی از فعالین حقوق زنان و فعالین جامعه مدنی داشت.

او گفته بود که همه خواستار "پیشرفت‌های سریع" در روند مذاکرات صلح افغانستان اند.

XS
SM
MD
LG