لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو در کابل: امیدواریم تا دو ماه دیگر با طالبان به توافق برسیم


مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در سفری غیرمنتظره به کابل گفته است که امیدوار است قبل از اول سپتمبر سال جاری، با گروه طالبان به توافق صلح دست یابند.

آقای پمپیو گفته است که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات با طالبان حاصل شده و انتظار می‌رود توافق با طالبان در زمینۀ عدم استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی، بزودی نهایی شود.

او در سخنانی در سفارت امریکا در کابل گفت: "امیدوارم بتوانیم قبل از اول سپمتبر، یک توافق صلح در دست داشته باشیم؛ هدف ما همین است."

وزیر خارجه امریکا در جریان سفر کوتاهی به کابل، با مقامات دولت افغانستان، از جمله اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیدار کرده است.

آقای پمپیو هم‌چنین گفته است که اگرچه در مذاکرات با طالبان پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما هنوز هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وجود ندارد.

او گفت: "با آنکه در گفتگو با طالبان واضح ساخته ایم که حاضریم نیروهای خود را (از افغانستان) بیرون کنیم، اما می‌خواهم وضاحت بدهم که هنوز روی هیچ جدول زمانی برای این کار توافق نکرده ایم."

آقای پمپیو افزود: "تمام جناح‌ها توافق دارند که تفاهمی میان طالبان و امریکا در زمینه تروریزم و حضور سربازان خارجی، راه را برای مذاکرات بین‌الافغانی باز می‌کند. این گام بعدی، در محور تلاش‌های ما قرار دارد. ما به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان با طالبان گفتگو نمی‌کنیم."

وزیر خارجه امریکا هم‌چنین به نقش کشورهای منطقه در صلح افغانستان اشاره کرده و گفت که پایان جنگ با طالبان به سود تمام کشورهای منطقه است.

او به شکل مشخص از ایران نام برد و گفت امیدوار است ایران درک کند که آسیب زدن به روند صلح افغانستان، به سود این کشور نیست.

آقای پمپیو افزود: "تضعیف روند صلح، به نفع ایران نیست. امیدوارم متوجه این مسله باشند. امیدوارم درک کنند که پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان، به سود تمام بازی‌گران منطقه است."

سفر وزیر خارجه امریکا به کابل به دلایل امنیتی از قبل اعلام نشده بود.

او حالا از کابل رهسپار هند شده است تا با مقامات آن کشور دیدار کند.

XS
SM
MD
LG