لینک های دسترسی

Breaking News

آیا هنوز هم رادیو می‌شنوید؟


وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید با آنکه در سال‌های اخیر مخاطبین رسانه‌های تصویری و کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته، اما رادیو هنوز هم در شهر‌ها و روستاها شنوندۀ زیاد دارد.

محمد صابر مومند، سخنگوی این وزارت روز شنبه ۱۳ فبروری (۲۵ دلو) به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، ۲۷۰ شبکۀ رادیویی در سراسر افغانستان فعالیت دارد.

آقای مومند افزود که رادیو جایگاه‌ خود را در میان دیگر رسانه‌ها، به شمول تلویزیون‌ها، رسانه‌های چاپی و رسانه‌های اجتماعی در افغانستان حفظ کرده و محبوبیت ویژۀ در میان مردم، به ویژه روستانشینان دارد.

او افزود: "مردم هنوز به عنوان یک مرجع معتبر در میان رسانه‌ها به رادیو اعتماد می‌کنند و همچنان دوست‌داران رادیو و شنوندگان آنان که به رادیو دسترسی دارند، بیشتر است."

سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت که در جریان امسال، دست‌کم برای ۷۰ رسانه مختلف، جواز نشراتی توزیع شده، اما هشت رسانۀ دیگر جوازهای خود را لغو کرده اند.

این در حالی است که امروز (١٣فبروی) مصادف است با روز جهانی رادیو و از نشر اولین پیام از طریق امواج رادیویی، بیش از ۱۲۰ سال می‌گذرد.

در افغانستان که سطح سواد مردم در این کشور پایین است و روزنامه‌‌های سرتاسری در آن کمتر وجود دارد، رادیو در صدر رسانه‌‌های همگانی قرار دارد.

اما در سال‌های اخیر محدودیت‌های مالی، ناامنی، نبود کارمندان مسلکی و خبرنگاران زن، مشکلات عمدۀ رادیوها در افغانستان عنوان شده است.

وحیدۀ فیضی، عضو کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان به صدای امریکا گفت که وضعیت مالی رسانه‌ها در افغانستان در مقایسه با سال گذشته، ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

خانم فیضی یکی از عوامل عمدۀ این چالش را، همه‌گیری کروناویروس در افغانستان عنوان کرد.

این در حالی است که خبرنگاران افغان با تهدید حملات تروریستی مواجه اند و براساس گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، افغانستان یکی از مرگبارترین کشور‌ها برای خبرنگاران است.

رادیوی افغانستان برای نخستین بار در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در زمان امیر امان الله خان، شاه وقت افغانستان، در این کشور ایجاد شد و نخستین رادیوی افغانستان به نام رادیو کابل به نشرات آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG