لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید بر ختم کشتار هدفمند خبرنگاران در افغانستان


سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۰۲۰ را سال مرگبار برای خبرنگاران در افغانستان خوانده و از مقام‌های این کشور خواسته است که از تمام قوت برای مصوونیت خبرنگاران کار بگیرند.

این سازمان با اشاره به کشته‌شدن بسم‌الله عادل ایماق، یک خبرنگار افغان در غور گفته است، او پنجمین خبرنگاری بود که در کمتر از دو ماه در افغانستان کشته می‌شود.

رضا معینی، مسوول دفتر افغانستان و ایران سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای گفته است که معافیت از مجازات و ابهام در پرونده‌های قتل خبرنگاران عامل اصلی "فاجعه" در افغانستان است.

او تاکید کرده است: "گزارشگران بدون مرز هم‌زمان که از مقامات مسوول افغانستان خواهان بکارگیری توان بیشتر و تضمین امنیت خبرنگاران و رسانه‌هاست، همه راه‌های دادخواهی در عرصه جهانی را نیز برای پایان‌دادن به کشتار هدفمند خبرنگاران پیگیری می‌کند".

از سویی هم، کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان گفته است که کشتار هدفمند خبرنگاران بر کار رسانه‌ای در این کشور تاثیرات ناگوار گذاشته است.

نجیب شریفی، رییس این کمیته به صدای امریکا گفت: "خودسانسوری گسترده میان رسانه‌ها به وجود آمده، برعلاوه کارمندان رسانه‌ای نیز کار را رها کرده اند و یک تعداد هم کار خود را در یک فضای بسیار محدود و اختناق‌آمیز انجام می‌دهند".

آقای شریفی تاکید کرد که حکومت باید اقدامات جدی را روی دست بگیرد تا خبرنگاران و رسانه‌ها بتوانند در فضای آزاد و باز فعالیت کنند.

در همین حال، وزارت داخلۀ افغانستان گفت که برای مصوونیت خبرنگاران در هماهنگی با نهادهای حامی رسانه‌ها کار می‌کند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت: "اخیراً قاتلین داعی و شهید ملالی میوند را بازداشت کردیم که اینها اعضای گروه طالبان استند. ما تلاش می‌کنیم که سایر مواردی که از دید امنیتی مهم باشد، تعقیب بکنیم".

این در حالی است که طالبان دست‌داشتن به کشتار هدفمند خبرنگاران و فعالان مدنی را رد کرده اند.

بر اساس گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، در سال ۲۰۲۰ میلادی، هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در این کشور جان باخته و ۱۹ خبرنگار دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG