لینک های دسترسی

Breaking News

در سال ۲۰۲۰ هشت خبرنگار افغان کشته شدند - گزارش


مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ میلادی، هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌یی جان باخته و ۱۹ خبرنگار دیگر مجروح شده اند.

این مرکز می‌گوید که ترورهای هدفمند خبرنگاران و تشدید خودسانسوری در افغانستان به گونهٔ بی سابقه افزایش یافته است.

در حالی که در نخستین روز سال ۲۰۲۱ میلادی یک خبرنگار افغان در ولایت غور کشته شد.

اما وزارت داخله افغانستان می‌گوید که اقدامات لازم را جهت حفاظت از خبرنگاران انجام داده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان امروز دوم جنوری (۱۳جدی) با نشر گزارشی گفته است که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱۲ قضیه خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده که شامل کشته شدن، مجروح شدن، خشونت فزیکی، توهین، تحقیر و فشار و ارعاب است.

بر اساس گزارش این مرکز، در جریان این سال ۱۱ مورد خشونت فزیکی، ۴۵ مورد تهدید، شش مورد بازداشت، شش مورد اختطاف و چهار مورد اقدام مسلحانه علیه خبرنگاران ثبت شده است.

این مرکز گفته است که گروه داعش، طالبان و گروه‌های ناشناس، مسوول قتل و مجروحیت خبرنگاران شناخته شده اند؛ اما در سایر قضایای خشونت علیه خبرنگاران، گروه طالبان، مقام‌های دولتی، پولیس، امنیت ملی و زورمندان محلی دخیل اند.

نجیب شریفی، مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان به صدای امریکا گفت: "ما از روند کشتار هدفمند و زنجیره‌یی خبرنگاران خیلی نگران استیم . بدبختانه دیروز شاهد یک مورد قتل دیگر همکاران ما در ولایت غور بودیم. ما از حکومت تقاضا می‌کنیم به صورت همه جانبه موضوع را تعقیب کرده و نتایج آن را در اختیار جامعه رسانه‌یی قرار دهد."

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، شماری از خبرنگاران با در نظر داشت حملات هدفمند، از نهاد‌های امنیتی می‌خواهند تا برای جلوگیری از این حملات، اقدامات موثری را روی دست بگیرند.

مریم مهتر، یک خبرنگار افغان به صدای امریکا گفت: "تهدیدها و کشتار خبرنگاران در حال افزایش است و سبب ترس و هراس همه خبرنگاران به ویژه خبرنگاران بانو شده و شخصاً گاهی به ترک خبرنگاری هم فکر می‌کنم؛ هرچند معقول نیست. طوری که تا حالا مبارزه کرده ایم پس از این هم ادامه می‌دهیم. تنها خواست ما از دولت و نهادهای امنیتی اینست که امنیت ما را تامین کند."

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان به صدای امریکا گفت که روی میکانیزمی برای تامین امنیت خبرنگاران با نهادهای رسانه‌ای مشترکاً کار می‌کنند.

او افزود: "هم در بحث وقایوی و هم در بحث امنیت سازمانی و فردی خبرنگاران اقداماتی انجام شود. ما بعضی تدابیری که نیاز بوده برشان تشریح کردیم... در مواردی که تهدید مستقیم بوده تدابیر و اقدامات خود را شریک ساختیم و تدابیر شان گرفته شده است."

به دنبال افزایش این حملات، ایالات متحده، شماری از کشورهای اروپایی و سازمان های بین‌المللی از حکومت خواستند که به گونه جدی امنیت خبرنگاران را تامین و قتل‌های هدفمند را پیگیری کند.

شورای امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا گفته است که واشنگتن از خبرنگاران افغان حمایت می‌کند.

این شورا به تاریخ ۳۱ دسمبر (۱۱ جدی) در یک تویت حملات هدفمند بر خبرنگاران افغان را یک عمل "ننگین و بزدلانه" خواند و خواستار حمایت از آنان شد.

هفتهٔ گذشته، سازمان گزارشگران بدون مرز با نشر یک گزارش تازه، پنج کشور را به عنوان مرگبارترین کشورها در جهان برای خبرنگاران قلمداد کرد.

بر اساس این گزارش افغانستان، مکسیکو، عراق، پاکستان و هند، مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است.

XS
SM
MD
LG