لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: عاملان حمله به شفاخانه در میدان وردک مجازات شوند


سازمان دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است که چگونگی کشته شدن چهار کارمند صحی در یک عملیات نظامیان افغان در ولایت میدان وردک را به گونه جدی بررسی کند.

مقام‌های محلی میدان وردک به روز سه شنبه (۱۸ سرطان) تایید کردند که در اثر یک عملیات شبانه "نظامیان افغان" بر یک شفاخانه در ولسوالی دایمیرداد این ولایت، حداقل چهار نفر کشته شده اند.

دیدبان حقوق بشر که مرکز آن در نیویارک است با نشر اعلامیه‌ای روز جمعه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) تایید کرده که چهار کارمند یک مرکز صحی در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در میدان وردک کشته شده اند.

این نهاد حقوق بشری حملهٔ "قصدی" به مراکز صحی را "جنایت جنگی" عنوان کرده و از حکومت افغانستان خواسته است که عاملان این رویداد را محاکمه کند.

در این اعلامیه به نقل از پتری گوسمن، رییس دیدبان حقوق بشر برای آسیا آمده است: "حمله بر مراکز صحی خلاف قوانین حقوق بشری است و اگر عاملان چنین رویدادها مجازات نشوند، چنین اعمال ادامه خواهد داشت."

کمیته سویدن روز گذشته اعلام کرد که این مرکز صحی در ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک، مربوط به این کمیته بوده و گفته است که براساس اطلاعات این نهاد، نیروهای امنیتی افغانستان این حمله را انجام داده اند.

کمیته سویدن در اعلامیه‎ای این حمله را "تخطی تکان‌دهنده" از قوانین بین‌المللی بشردوستانه خواند و از تمام جناح‌های درگیر در افغانستان خواست که هدف قراردادن غیرنظامیان و حمله بر مراکز درمانی را متوقف کنند.

با آن که از این رویداد چهار روز می‌گذرد؛ اما مسوولان نهاد‌های امنیتی افغانستان تا حالا در این باره اظهار نظری نکرده اند.

XS
SM
MD
LG