لینک های دسترسی

Breaking News

آیا مولانا سمیع الحق مانع صلح در منطقه بود یا بی طرف؟


مولانا سمیع الحق
مولانا سمیع الحق

آگاهان سیاسی و برخی از اعضای پیشین گروه طالبان در مورد تاثیرات مرگ مولانا سمیع الحق بر روند صلح افغانستان، نظریات متفاوت دارند.

شماری از کارشناسان باور دارند که مولانا سمیع الحق، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان، مخالف روند صلح و خواستار تداوم جنگ در افغانستان بود. اما برخی از اعضای سابق گروه طالبان افغان، مولانا سمیع الحق را یک رهبر مذهبی دانسته می گویند که آقای سمیع الحق در مورد صلح و جنگ افغانستان "بی طرف" بود.

جاوید کوهستانی، یکی از تحلیلگران سیاسی-امنیتی افغان، امروز (شنبه ۱۲ عقرب) به صدای امریکا گفت که شمار زیادی از رهبران طالبان روابط نزدیک با مولانا سمیع الحق داشتند و این سران طالبان در مدرسه "حقانیه" که از سوی مولانا سمیع الحق رهبری می شد، آموزش دیده اند.

آقای کوهستانی افزود "مدرسه حقانیه که از سوی مولانا سمیع الحق رهبری می شد تنها یک مدرسه دینی نه، بل مرکز آموزش تروریستی و بخشی از فعالیت های نظامی برای اهداف خاص سازمان استخباراتی پاکستان در گذشته نیز بود و حتا این مدرسه در فرستادن جنگجویان طالبان در افغانستان نقش داشته است. "

به باور این تحلیلگر، کشته شدن مولانا سمیع الحق می‌تواند "آغاز یک تحول مثبت در سطح منطقه" باشد.

اما مولوی سید اکبر آغا، عضو سابق گروه طالبان، می گوید که روابط طالبان با مولانا سمیع الحق از گذشته ها تا کنون "صرف بخاطر فراگیری آموزش های دینی در مدرسه حقانیه" بوده است--نه چیزی بیش از آن.

این عضو اسبق گروه طالبان به صدای امریکا گفت "آنچه که در افغانستان در مورد روابط طالبان با مولانا سمیع الحق صحبت می کنند و یا مولانا سمیع الحق را "پدر معنوی طالبان" می دانند، چنین نیست. من گفته می توانم که مرگ رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان روی صلح و جنگ افغانستان تاثیر مثبت و منفی نخواهد داشت."

در همین حال، گروه طالبان افغان نیز با نشر اعلامیه ای کشته شدن آقای سمیع الحق را محکوم کرده و با اعضای خانوادۀ وی ابراز غم شریکی کرده است.

گروه طالبان نیز کشتن این رهبر سیاسی-مذهبی پاکستان را "ضایعه‌ی بزرگ و جبران ناپذیر" خوانده و گفته‌ اند که این کار "دشمنان اسلام" است.

XS
SM
MD
LG