لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد از 'تلاش‌ها برای مختل کردن صلح افغانستان' نگرانی دارد


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحه افغانستان حمله بر کارمندان لوی سارنوالی این کشور را تقبیح کرده و آن را کار دشمنان صلح دانسته است.

آقای خلیلزاد روز سه شنبه ۲۳ جون (سوم جوزا) در صفحۀ تویترش نگاشته است که این کارمندان لوی سارنوالی از موظفین مرکز عدلی زندان بگرام بودند و رهایی زندانیان را تسهیل می‌کردند.

پولیس کابل دیروز تایید کرد که پنج کارمند لوی سارنوالی افغانستان در اثر گلوله‌باری افراد مسلح در مربوطات ولسوالی ده سبز کابل کشته شده اند.

در میان جان باختگان این رویداد دو سارنوال، دو کارمند دیگر لوی سارنوالی و یک رانندۀ آنان شامل بوده اند که به گفته مقام‌های لوی سارنوالی افغانستان روز گذشته برای انجام وظیفه به ولسوالی بگرام ولایت پروان می‌رفتند.

آقای خلیلزاد افزوده است: "ما خواهان تحقیقات گسترده استیم تا عاملین شناسایی و به عدالت سپرده شوند. این حمله نشان دهنده آنچه است که همه ما می‌دانیم - مخربین (داخلی و خارجی) سعی دارند تا روند را مختل و به تاخیر بیندازند."

نمایندۀ ویژه ایالات متحده، تاکید کرده است که حکومت افغانستان و طالبان باید گام‌های ضروری را برای رسیدن به مذاکرات بین‌الافغانی بردارند. به باور آقای خلیلزاد این اقدام می‌تواند به یک آتش‌بس جامع و توافق سیاسی بانجامد.

او تاکید کرده است که این خواست مردم افغانستان است و ایالات متحده در کنار آنان خواهد ایستاد.

در این حال، ریاست جمهوری افغانستان ضمن محکوم کردن حملۀ بر موتر حامل کارمندان لوی سارنوالی این اقدام تلاشی برای آسیب رساندن به روند صلح عنوان کرده است.

در این اعلامیۀ به نقل از محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان آمده است: "حمله بالای غیرنظامیان و کارمندان دولتی، جنایت ضد بشری و ارزش‌های اسلامی بوده و تداوم خشونت‌ها از سوی دشمنان، تلاشی برای آسیب رسانیدن به پروسه صلح می باشد."

آقای غنی همچنان از طالبان خواسته است که این گروه باید از خشونت‌ها دست بردارند و خواست حکومت افغانستان را مبنی بر ختم جنگ و برقراری صلح پایدار بپذیرند.

بر اساس اعلامیۀ ارگ، رییس جمهور افغانستان به نهادهای مسوول آن کشور هدایت داده است که حمله بر موتر حامل کارمندان لوی سارنوالی را به گونۀ جدی بررسی کنند.

XS
SM
MD
LG