لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به انفجار کابل؛ 'طالبان امنیت همۀ شهروندان افغانستان را تامین کنند'


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

انفجار مرگبار در کابل که مسوولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت، واکنش‌های را به دنبال داشته و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اورپا از طالبان خواسته اند که برای تامین امنیت عزاداران محرم در افغانستان تلاش کنند.

این انفجار عصر روز جمعه پنجم اگست (۱۴ اسد) در نزدیکی یک مسجد در منطقه "سرکاریز" از مربوطات حوزۀ ششم امنیتی کابل به وقوع پیوست که در اثر آن هشت نفر کشته و حدود ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

ریچارت بنیت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان روز شنبه ششم اگست (۱۵ اسد) این انفجار را "هولناک" خوانده و گفته است که این رویداد ادامۀ جنایتی است که مسوولیت آن را گروه داعش به عهده گرفته است.

آقای بنیت با بستگان قربانیان این انفجار ابراز غم‌شریکی کرده و طالبان را در قبال تامین امنیت شهروندان افغانستان مسوول خوانده است.

او خواستار به محاکمه کشانیدن عاملان این انفجار شده و از طالبان خواسته است که باید از همۀ شهرودان این کشور محافظت کنند.

در این انفجار بیشتر مسلمانان اهل تشیع افغانستان کشته و زخمی شده اند. بر اساس گزارش‌ها، این انفجار زنان و کودکانی را هدف قرار داده که آنان برای انجام مراسم ماه محرم در نزدیکی "مسجد باقر" حضور داشتند.

توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا نیز این انفجار را محکوم کرده و با قربانیان آن ابراز غم‌شریکی کرده است. آقای نیکلسن در صفحۀ تویترش خواستار محافظت از شهروندان افغانستان به شمول هزاره‌ها در این کشور شده است.

آقای نیکلاسن تاکید کرده است که عاملان این انفجار باید بازداشت و به عدالت کشانیده شوند.

در این حال، وزارت خارجۀ ایران این حادثه را "حملۀ تروریستی" عنوان کرده و با خانواده‌های قربانیان انفجار دیروز کابل ابراز همدردی کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارت گفته است که مقامات طالبان باید امنیت "عزاداران حسینی در مساجد" و دیگر مراسم مذهبی را در این کشور تامین کرده و به تلاش‌های شان در این راستا ادامه دهند.

هرچند طالبان گفته اند که در این انفجار هشت غیرنظامی کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند، اما برخی از شاهدان عینی گفته اند که شمار تلفات این این رویداد، بیشتر از آنچه است که طالبان گزارش داده اند.

به گفتۀ آنان در این انفجار دست‌کم، ۵۰ نفر کشته و زخمی شده اند. همچنان برخی از رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده اند که تنها ده کشته از محل انفجار به شفاخانۀ علی‌‎آباد شهر کابل منتقل شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت دیروز گفت که آنان این اقدام "بزدلانه" را به شدت محکوم کرده و آن را "کار دشمنان اسلام و افغانستان" می‌داند.

این در حالی است که شاخۀ خراسان – داعش در نزدیک به یک سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان حملات مرگباری را در بخش‌های این کشور انجام داده است که بر اساس آن، صدها نفر به ویژه مسلمانان اهل تشیع کشته و زخمی شده اند.

شاخهٔ خراسان - داعش که بیشتر در ولایت‌های شرقی افغانستان فعالیت دارد، در اغلب موارد اماکن مذهبی شیعیان را در ولایات مختلف افغانستان هدف حملات مرگبار قرار داده است.

XS
SM
MD
LG