لینک های دسترسی

Breaking News

وحید عمر: تصمیم منع ترانه‌خوانی دختران خلاف قانون است


وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتیژیک به تصمیم اخیر وزارت معارف افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که هیچ نهادی اجازه ندارد خلاف قانون به مردم حدود تعیین کند.

وزارت معارف افغانستان به تازگی به مکاتب دولتی و خصوصی این کشور هدایت داده است تا از ترانه‌خواندن دانش‌آموزان دختر که بیش از ۱۲ سال عمر دارند، در محافل و نشست‌های رسمی خودداری کنند.

آقای عمر روز شنبه ۱۳ مارچ (۲۳ حوت) در صفحۀ تویترش نگاشته است: "قانون اساسی کشور (افغانستان) حقوق، ‌وجایب و آزادی های فردی و جمعی اتباع کشور را تضمین کرده است. هیچ فرد یا نهادی اجازه ندارد بر خلاف روحیه قانون اساسی کشور برای شهروندان حدود تعیین کند."

او همچنان افزوده که با رهبری وزارت معارف در تماس اند تا در مورد تصمیم اخیر این وزارت، موضع‌گیری خود را روشن کند.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که قصد ندارد حقوق قانونی و تعلیمی متعلمین را محدود کند و مکتوبی که در این خصوص صادر شده است، بازتاب دهندٔ موقف و پالیسی رسمی این وزارت نمی‌باشد.

این وزارت گفته است که بررسی این موضوع جریان دارد و نتایج آن را نشر خواهد کرد.

پیش از این، وزارت معارف گفته بود که این تصمیم پس از تقاضای مکرر دانش‌آموزان و والدین آنان اتخاذ شده و این موضوع به تمامی مکاتب دولتی و خصوصی در سراسر این کشور ابلاغ شده است.

پیش از این کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان در واکنش این اقدام وزارت معارف گفته بود که هرگونه محدودیت بر حقوق و آزادی‌ کودکان خلاف اصول حقوق‌بشر، کنوانسیون حقوق کودک و قوانین ملی افغانستان است.

این کمیسیون دو روز پیش گفت که آموزش، آزادی بیان و دسترسی به مهارت هنری "بدون تبعیض مبتنی بر سن و جنس" از جملۀ حقوق اولیۀ کودکان است که همۀ آنان در محدودۀ قانون باید به آن دسترسی داشته باشند.

این اقدام وزارت معارف افغانستان واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی نیز به دنبال داشته و برخی از فعالان حقوق زن و کودک به این تصمیم اعتراض کردند.

XS
SM
MD
LG