لینک های دسترسی

Breaking News

قتل پلوشه برنامه ریزی شده بود - انجمن خبرنگاران


توخی در علوم سیاسی ماستری داشت
توخی در علوم سیاسی ماستری داشت

پلوشه توخی، که دو سال پیش در بخش تحلیل و ارزیابی رسانه ها در کمپ مارمل آیساف در شهر مزارشریف کار می کرد، روز گذشته توسط یک مهاجم ناشناس در خانه اش به قتل رسید.

بانو توخی که ۲۶ سال عمر داشت، به تازگی از پس تکمیل تحصیلات مقطع ماستری در رشته علوم سیاسی در کشور تایلند به افغانستان برگشته بود و به گفتۀ بستگانش در تلاش یافتن کار به صفت استاد در پوهنتون بود.

محمد سلیم توخی، پدر پلوشه به رادیو آشنا گفت که مهاجم ناشناس با پنج ضربۀ چاقو بر سر و صورت پلوشه، این بانوی جوان را به قتل رساند. به گفتۀ وی این رویداد در چند قدمی حوزۀ امنیتی به وقوع پیوسته است.

مقامات پولیس بلخ در پاسخ به رسانه ها کشته شدن پلوشه توخی را تایید کرده و از پیگیری این قضیه خبر داده اند اما هیچ گونه جزئیاتی را در زمینه ارایه نکرده اند.

کشته شدن این دختر جوان واکنش های زیادی را در پی داشت. دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان با ابراز نگرانی از کشته شدن بانو توخی و نکوهش این رویداد، از حکومت خواستار پیگیری این پرونده است.

انجمن ژورنالستان آزاد افغانستان این رویداد را به شدت تقبیح کرده و خواستار دستگیری فوری عاملین آن شده است. این نهاد مدافع خبرنگاران در افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که "قتل این خانم جوان خبرنگاربرنامه ریزی شده بوده ویک حادثه سرقت عادی نیست".

دوسیه های بی بازخواست

بر اساس آماری که سازمان دیدبان رسانه های نی ارایه کرده است، از سال ۲۰۰۱ تا کنون بیش از ۴۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده است که به گفتۀ مسوولین هیچ یک آن مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار نگرفته است.

کبرا گوهری، عضو انجمن خبرنگاران زن در افغانستان می گوید که هنوز هم هزاران خشونت و تهدید جدی متوجه جان زنان و بانوان خبرنگار در افغانستان است. او از نهاد های افغان و بین المللی خواستار پیگیری چنین عملکرد ها است.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در حالیکه چنین رویداد ها را محکوم کرده و آن را برای کار رسانه یی در افغانستان نگران کننده و تهدید آمیز خوانده است، از نهاد های مسؤول به ویژه نیرو های امنیتی افغان تقاضا کرده است تا برای تامین امنیت جانی خبرنگاران، اقدامات جدی تری به خرج دهند.

این نخستین مورد قتل بانوان خبرنگار و دست اندرکاران رسانه یی در افغانستان نیست. پیش ازین څانگه آماج و ذکیه ذکی،دو زن خبرنگار در خانه هایشان توسط مردان مسلح ناشناس به قتل رسیده بودند.

چند ماه پیش خالد آگاه یعقوبی یک گوینده رادیوی محلی لحظه در ولایت بلخ ازسوی افراد مسلح ناشناس در منزلش به ضرب گلوله به قتل رسیده بود.

با کشته شدن پلوشه توخی، شمار خبرنگاران داخلی و خارجی که در جریان سال روان در افغانستان کشته اند به پنج نفر می رسد.

XS
SM
MD
LG