لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد دربارۀ میزان تلفات حملات پاکستان بر خوست و کنر تحقیق می‌کند


هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از گزارش‌ها در مورد وارد شدن تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ حملات هوایی و راکتی نظامیان پاکستانی "عمیقاً" ابراز نگرانی کرده و گفته است که در این مورد تحقیق می‌کند.

مقام‌های محلی طالبان روز گذشته در ولایت خوست تایید کردند که نظامیان پاکستانی بخش‌های ولسوالی سپیرۀ این ولایت را بمباران کرده اند که در نتیجۀ آن، دست‌کم ۳۶ غیرنظامی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

همزمان با این، در اثر حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر بخش‌های ولسوالی شلتن ولایت کنر، شش عضو یک خانواده کشته شده اند که به گفتۀ مقام‌های محلی طالبان در میان قربانیان، زنان و کودکان نیز شامل اند.

یوناما روز یکشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) در صفحۀ تویترش گفته است که غیرنظامیان نباید هرگز هدف قرار بگیرند. ملل متحد افزوده است: "یوناما روی دریافت حقایق و میزان تلفات ناشی از این حوادث کار می‌نماید."

شماری از شاهدان گفته اند که طیاره‌های پاکستانی مناطقی را هدف قرار داده اند که در آن بخش‌ها، مهاجرین وزیرستان حضور دارند. گفته می‌شود که بیشترین تلفات به مهاجرین وزیرستانی وارد شده است که از سال‌ها به این‌سو، در بخش‌های ولسوالی سپیرۀ ولایت خوست زندگی می‌کنند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در واکنش به این اقدام پاکستان، منصور احمد خان، سفیر آن کشور در کابل را احضار کرده و گفته است که باید از تکرار چنین کار در آینده جلوگیری شود.

همچنین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به حملات راکتی و هوایی آن کشور بر ولایت‌های کنر و خوست واکنش نسبتاً تند در مقابل این حملات نشان داد.

آقای مجاهد در یک پیام صوتی که به خبرنگاران فرستاده،‌ با اشاره به حملات روز شنبهٔ پاکستان بر این ولایت‌ها گفت که چنین حملات روابط میان افغانستان و پاکستان را متضرر می‌سازد.

حملات هوایی و راکتی نظامیان پاکستانی بر بخش‌های ولایت خوست و کنر، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و ناوقت دیروز، شماری زیادی از باشندگان ولایت خوست دست به اعتراض زدند.

معترضان که شمار شان به صدها نفر می‌رسید با شعارهای "مرگ بر پاکستان" این حملات را نکوهش کرده و خواستار توقف این حملات در آینده شده اند. آنان از طالبان خواستند که جلو این کار را بگیرند.

حکومت پاکستان تا کنون در مورد این حملات هوایی و راکتی بر خاک افغانستان چیزی نگفته است، اما روز گذشته سخنگوی سفارت پاکستان در کابل، ‌انجام حملات هوایی را تکذیب کرد.

نظامیان پاکستانی در دورهٔ ریاست جمهوری حامد کرزی و محمد اشرف غنی نیز بارها ولایت‌های کنر، خوست، نورستان و در برخی اوقات کندهار را هدف حملات راکتی قرار دادند، حملاتی که در برخی اوقات تلفات غیرنظامیان را نیز در پی‌داشته است.

XS
SM
MD
LG