لینک های دسترسی

Breaking News

پس از حملات پاکستان بر خوست و کنر، سفیر پاکستان به وزارت خارجهٔ طالبان احضار شد


به دنبال "حملات راکتی و هوایی نظامیان پاکستانی" بر بخش‌هایی از ولایت کنر و خوست، وزارت خارجۀ حکومت طالبان منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل، را احضار کرد.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان، روز شنبه ۱۶ اپریل (۲۷ حمل) در پیامی به خبرنگاران گفت که امیر خان متقی، سرپرست این وزارت، حملات نیروهای پاکستانی بر بخش‌های این ولایت‌ها را محکوم کرده و خواستار توقف آن شده است.

آقای ضیا احمد به نقل از امیرخان متقی گفت: "از تمامی تخطی‌های نظامی به شمول ولایت خوست و کنر جلوگیری شود. چنین رویداد‌ها به روابط دو کشور آسیب می‌رساند و از این وضعیت مغرضین و بدخواهان دو کشور سوء استفاده کرده و عواقب ناگوار در پی خواهد داشت."

وزارت خارجۀ حکومت طالبان همچنین گفته است که آقای متقی نامۀ اعتراضی‌اش را به سفیر پاکستان در کابل تسلیم کرد تا آن را با مقام‌های بلندپایۀ پاکستان در میان بگذارد.

مقام‌های طالبان در ولایت کنر گفته اند که در نتیجۀ حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر بخش‌های این ولایت، شش نفر کشته شده اند.

نجیب‌الله حنیف، رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت به صدای امریکا گفت که این حملات راکتی شب گذشته بر منطقه "چوگام" ولسوالی شلتن این ولایت صورت گرفت.

آقای حنیف افزود: "از سه روز به این‌سو، کشور همسایه بر بخش‌های مرزی ولسوالی مروره، شلتن و ناری ولایت کنر حملات راکتی انجام داده که شب گذشته یک خانۀ مسکونی هدف یکی از این راکت‌ها قرار گرفت که در آن پنج نفر کشته شدند."

ادعای حملۀ هوایی پاکستان بر بخش‌های ولایت خوست

برخی از باشندگان ولایت خوست مدعی اند که شب گذشته طیاره‌های پاکستانی بخش‌های این ولایت را "بمباران" کرده اند که در نتیجۀ آن، به غیرنظامیان تلفات سنگین وارد شده است.

رسول جان، یکی از مجروحین این حمله به خبرنگاران گفت که این بمباران حوالی ساعت ۰۲:۰۰ صبح وقت روز شنبه به وقت محل بر چهار منطقه ولسوالی سپیرۀ این ولایت صورت گرفت.

او مدعی شد که این حملات هوایی توسط طیاره‌های نظامیان پاکستانی انجام شده که در نتیجۀ آن، "حدود ۳۰ نفر کشته شده اند".

ویدویوهای از تلفات این "حملۀ هوایی" که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست‌ می‌شود، نشان می‌دهد که در میان قربانیان، شمار زیادی از کودکان و زنان نیز شامل اند.

شماری شاهدان گفته اند که طیاره‌های پاکستانی مناطقی را مورد هدف قرار داده اند که در آن بخش‌ها، مهاجرین وزیرستان حضور دارند. گفته می‌شود که بیشترین تلفات به مهاجرین وزیرستانی وارد شده است که از سال‌ها به این‌سو، در بخش‌های ولسوالی سپیرۀ ولایت خوست زندگی می‌کنند.

در این حال، یک مقام امنیتی طالبان در ولایت خوست، حملۀ هوایی نظامیان پاکستانی بر بخش‌های ولسوالی سپیرۀ این ولایت را تایید کرد و گفت که هدف این حملات مهاجرین وزیرستان بوده اند.

این منبع که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که در این حملۀ هوایی به مردم تلفات وارد شده است، اما تا کنون شمار دقیق آن روشن نیست.

دولت پاکستان تا کنون در مورد این حملات راکتی و هوایی نظامیان آن کشور ابراز نظر نکرده است.

نظامیان پاکستان در دورهٔ ریاست جمهوری حامد کرزی و محمد اشرف غنی نیز بار های ولایت های کنر، خوست، نورستان و در برخی اوقات کندهار را هدف حملات راکتی قرار دادند، حملاتی که در برخی اوقات تلفات غیر نظامیان را نیز در پی داشت.

XS
SM
MD
LG