لینک های دسترسی

Breaking News

آیندهٔ روابط طالبان با ایران و پاکستان چگونه خواهد بود؟‌


در روز های گذشته، ادارهٔ طالبان با دو کشور همسایه—ایران و پاکستان —شاهد رویداد ها و اظهارات نسبتاََ تند بوده است.

در آخرین مورد،‌ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به حملات راکتی و هوایی پاکستان بر ولایت های کنر و خوست که سبب تلفات غیرنظامیان شد، اظهارات نسبتاََ تند داشت.

آقای مجاهد در یک پیام صوتی که به خبرنگاران فرستاده،‌ با اشاره به حملات روز شنبهٔ پاکستان بر ولایت های خوست و کنر گفته است که چنین حملات روابط میان افغانستان و پاکستان را متضرر می‌سازد.

او در صفحه تویتراش نیز نوشته است: " امارات اسلامی افغانستان حملات ظالمانه پاکستان را برخوست و کنر که علیه مهاجرین انجام شده،‌ به شدت تقبیح می کند و از پاکستان می خواهد که حوصلهٔ افغان ها را در چنین مسایل به آزمایش نگیرد و چنین اشتباه را تکرار نکند، در غیر آن، پیامدی بدی خواهد داشت – همه مسایل باید از طریق سیاسی حل گردد."

وزارت خارجهٔ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که عناصر گروه‌‌های تروریستی، به شمول تحریک طالبان پاکستان در ساحات مرزی فعالیت داشته و حملاتی را بر نیروهای امنیتی پاکستان انجام داده و شماری از آنان را کشته اند.

این وزارت همچنان گفته است که بار‌های از حکومت طالبان خواسته است تا امنیت در ساحهٔ مرزی را تامین کند، اما با آنهم تروریستان از خاک افغانستان بر پاکستان حملات را انجام می‌دهند.

اما حکومت پاکستان در خصوص حملات هوایی و تلفات غیرنظامیان افغان اظهار نظر نکرده است.

در عین حال،‌ نصیر احمد فایق، مسوول نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، نیز با نشر اعلامیه‌ای حملات پاکستان بر ولایت خوست و کنر را به شدت محکوم کرده و گفته است که در اثر این حملات بیش از "چهل نفر به شمول زنان و کودکان کشته شده اند."

آقای فایق حملات پاکستان بر قلمرو افغانستان را نقض تمامیت ارضی کشورش خوانده و گفته است که عملکرد پاکستان در مغایرت با منشور سازمان ملل متحد قرار دارد.

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنین گفته است که "پاکستان به بهانهٔ مبارزه علیه تروریزم" ولایت شرقی افغانستان را از ۱۰ سال به این سو مورد حمله قرار داده که در اثر آن شماری زیادی از غیر نظامیان کشته و زخمی شده اند.

آقای فایق در این اعلامیه ضمن تاکید بر راه حل همه جانبه میان دو کشور گفته است که "حمله و کشتار غیر نظامیان تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست. این گونه حملات باید متوقف شود."

خبرگزاری رویترز از مقام های محلی طالبان و مردم محل گزارش داده است که در این حمله۳۶ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده اند. اما سخنگوی سفارت پاکستان در کابل،‌ انجام حملات هوایی را تکذیب کرده و گفته که در جریان دیدار سفیر پاکستان با مقامات وزارت خارجه طالبان، دو جناح روی حل مسایل مرزی صحبت کردند.

امرالله صالح، معاون نخست حکومت پیشین افغانستان، در صفحهٔ رسمی فیسبوک خود ضمن محکوم کردن حملات پاکستان، نوشته است که دلیل حملات هوایی بر قلمرو افغانستان این است که کابل "در زیر سلطه ی یک گروه مزدور و نیابتی قرار دارد."

اظهارات آقای صالح در حالی بیان شده است که پاکستان در دورهٔ ریاست جمهوری حامد کرزی و محمد اشرف غنی، بار ها حملات راکتی را بر ولایات مختلف افغانستان، به خصوص ولایات شرقی انجام داد بود.

محمد عمر داوودزی، وزیر داخلهٔ حکومت پیشین افغانستان،‌ به صدای امریکا گفت انتظار می رفت روابط طالبان با همه کشور های همسایه، به شمول پاکستان و ایران بدتر شود.

آقای داوودزی گفت که موضوع مهم و اصلی در روابط طالبان افغان با پاکستان تحریک طالبان پاکستان یا (TTP) است ، زیرا طالبان بر خلاف توقع اسلام آباد در برابر تحریک طالبان پاکستان اقدام نکرده است.

آقای داوودزی گفت :"در راه که طالبان روان استند، این مسیر آنها را از به رسمیت شناختن دیگر هم دور می کند." به گفتهٔ این مقام حکومت پیشین افغانستان، اگر همسایگان نزدیک، ادارهٔ طالبان را به رسمیت نشناسند،‌ چین و روسیه و هیچ کشور دیگر جهان این گروه را به رسمیت نخواهد شناخت.

تنش طالبان با ایران

قبل از این، طالبان و مقام های ایرانی روی برخورد با مهاجرین افغان، درگیر تنش های لفظی شدند.

به دنبال نشر تصاویر و ویدیو‌هایی از بدرفتاری، خشونت و ضرب و شتم مهاجران افغان توسط مقام‌ها و شهروندان ایران، صد‌ها شهروند افغانستان در نقاط مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند و شماری از اعتراض کنندگان قنسولگری‌ این کشور در ولایت هرات را آسیب رساندند.

در آخرین مورد،‌ حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، به تاریخ ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) از طالبان خواست تا در مورد "حمله بر نمایندگی‌های این کشور در افغانستان" توضیح بدهند.

پیش از این،‌ امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، به تاریخ ۱۰ اپریل (۲۱ حمل) با بهادر امینیان، سفیر ایران مقیم کابل دیدار کرد و مراتب نگرانی این گروه را نسبت به "خشونت با افغان‌ها در ایران" ابراز کرد.

بدرفتاری با مهاجران افغان مقیم ایران پس از آن به گونۀ گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت که یک مهاجم که به گفتۀ مقام‌های ایرانی اوزبیک‌تبار است، با چاقو بر سه روحانی ایرانی در صحن حرم امام رضا در شهر مشهد حمله کرد.

یکی روحانی ایرانی در همان روز کشته و یک روحانی دیگر دو روز بعد جان سپرد. روحانی سوم زخمی هنوز هم زیر تداوی قرار دارد.

عظیم الله ورسجی، شارژدافیر حکومت پیشین افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت: "بادرنظرداشت وابستگی گسترده طالبان افغان به پاکستان، احتمال ادامه تنش میان دو طرف دوام دار نخواهد بود و تنها برای آرام سازی افکار عمومی دو طرف در برخی اوقات علیه یک دیگر شعار می دهند. اما مشخص است که طالبان به عنوان گروه تحت الحمایت باقی خواهند ماند."

اما به گفته‌ٔ آقای ورسجی،‌ روابط طالبان با ایران مقطعی و دارای اهداف مشترک موقت—خروج امریکا از افغانستان، جنگ علیه داعش، امنیت مرزها و شیعیان— بوده است.

او با اشاره به تحولات اخیر میان افغانستان و ایران گفت:‌ "حالا چنین معلوم می شود که ایران به این اهداف دست نیافته و در صورتیکه دشمنی سابقه کشتار دپلومات‌های ایرانی در شهر مزار شریف، کشتار شیعیان افغانستان، آتش کشیدن قونسلگری ایران را با هم جمع کنیم تنش میان دو طرف حتمی بوده و اختلافات آنها گسترده خواهد شد."

بر اساس گزارش‌ها، گروه طالبان در طول ۲۰ سال گذشته از حمایت کامل پاکستان برخوردار بودند و با ایران نیز روابط نزدیک داشتند.

XS
SM
MD
LG