لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها به کشته شدن قاسم سلیمانی


کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که وزارت دفاع امریکا گفته است بر اساس دستور دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده صورت گرفته، واکنش های مختلفی را در قبال داشت.

وزارت دفاع ایالا متحده با نشر اعلامیه گفت: " به دستور رییس جمهور، اردوی ایالات متحده با کشتن قاسم سلیمانی، اقدام قاطع دفاعی برای حفاظت از کارمندان امریکایی در خارج را روی دست گرفت."

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده بدون ارایه معلومات بیشتر در صفحه تویتر اش نوشته است: "ایران هیچ زمانی در جنگ پیروز نشده است اما هیچ وقتی در مذاکره بازنده نبوده است."

مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا، در تیوتر اش نوشته است: "عراقی‌ها، در خیابان برای آزادی می‌رقصند. آنها بسیار خرسندند که جنرال سليمانی دیگر وجود ندارد."

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته است که این حمله بدون مشوره با کانگرس و بدون منظوری استفاده از قدرت نظامی در مقابل ایران، انجام شده است.

اما شماری از سناتوران امریکایی از این حمله تمجید کرده و آنرا اقدام درست در مقابل ایران عنوان کرده اند.

لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه با استقبال از خبر کشته شدن قاسم سلیمانی در صفحۀ تویتراش نوشت است: " ما قدرتمندترین مرد در تهران را کشتیم. با در نظر داشت به کرده های گذشته او، این یک عمل انتقامجویانه نبود. این یک حمله پیشگیرانه و قاطعانه برای از بین بردن سازمانده حملات آینده بود."

ایران و عراق

حسن روحانی رییس جمهور ایران گفت که کشته شدن قاسم سلیمانی مقاومت ایران در مقابل ایالات متحده را قاطعیت بیشتر خواهد بخشید. اما سپاه پاسداران انقلاب ایران گفت است که نیروهای ضد امریکایی در سراسر کشور های اسلامی دست به اقدام انتقامجویانه مشابه خواهند زد.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفت که "انتقام تند" در انتظار "جنایتکارانی" است که سلیمانی را کشتند. او گفته است که انگیزه مقاومت در مقابل ایالات متحده واسراییل دو برابر خواهد شد.

او در یک اعلامیه‌ای که در ویب سایت رسمی اش نشر شد اسماعیل قاآنی را منحیث فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی کرد.

اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران
اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران

عادل عبدالمهدی، صدر اعظم عراق کشته شدن قاسم سلیمانی را در کشوراش تقبیح کرد و آنرا تخطی از شرایط حضور نظامی امریکا در عراق خواهد.

او گفت که این اقدام خصومت بار تخطی از حاکمیت ملی عراق بوده و سبب جنگ خواهد شد.

جهان

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که در حمله بر قاسم سلیمانی دخیل نبوده و حضور نیروهای این سازمان را در عراق محدود نگه می‌دارد تا ماموریت آموزش نیروهای عراقی را ادامه دهد.

دیلان وایت، سخنگوی ناتو گفته است که این سازمان وضعیت در منطقه را از نزدیک نظارت می‌کند و با مقامات امریکایی به گونه منظم در تماس است.

روسیه، یکی از متحدین ایران در منطقه، کشته شدن سلیمانی را به ایرانی ها تسلیت گفته است. وزارت خارجۀ روسیه گفته است که این اقدام ایالات متحده تنش ها در شرق میانه را افزایش خواهد داد.

بنیامین نتن یاهو، صدر اعظم اسراییل گفته است که ایالات متحده حق دفاع از خود را دارد و سلیمانی مسوول مرگ انسان های بیگناه بود و می‌خواست حملات بیشتری را انجام دهد. او سفر اش به یونان را به دلیل "تحولات جاری" در منطقه کوتاه کرد.

از جانب دیگر، آلمان از جوانب دخیل این امر خواستار خویشتنداری شده و وضعیت را "خطرناک" عنوان کرده است.

اولریک دیمر، سخنگوی انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: " اکنون برای کاهش تشدید باید از احتیاط و خویشتنداری کار گرفت. ما نیز فعالیت های ایران در منطقه را با نگرانی جدی پی گیری می‌کنیم."

XS
SM
MD
LG