لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به انفجار مرگبار بر مسجد در شهر مزار شریف


انفجاری در داخل مسجد مسلمانان شیعه در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ، منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نمازگزار شد. این انفجار واکنش‌های ملی و بین المللی را در پی داشت.

بر اساس گزارش‌ها این انفجار حوالی ساعت ۱:۰۰ پس از چاشت پنج‌شنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) زمانی در داخل مسجد سه دکان شهر مزارشریف به وقوع پیوست که نمازگزاران مصروف ادای نماز ظهر بودند.

با آنکه مقام‌های طالبان گفته اند که در این رویداد ده نمازگزار کشته و کم از کم ۳۲ نفر دیگر زخمی شده اند، شاهدان رویداد به صدای امریکا تایید کردند که ارقام تلفات بیشتر از این است. شماری از رسانه‌های محلی در افغانستان، شمار زخمی شدگان انفجار شهر مزار شریف را ۶۵ نفر گزارش داده اند.

افزون بر انفجار در شهر مزار شریف، انفجار دیگر در شهر کندز کم از کم چهار کشته و ۱۸ زخمی و انفجار دیگر در مربوطات ناحیۀ پنجم شهر کابل دو زخمی بر جاگذاشت.

واکنش های ملی و بین المللی

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) حملات امروزی را محکوم کرده است. یوناما در یک پیام تویتر نگاشته است: "حملات اخیر علیه غیرنظامیان نشان‌دهنده یک روند نگران کننده در افغانستان است. این باید فوراً پایان یابد و عاملان آن باید پاسخگو باشند. "

ریچارد بینت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان با محکوم کردن حمله بر مسجد شیعیان در مزارشریف می‌گوید که جامعه هزاره بار دیگر قربانی داد. او در تویتی خواستار توقف فوری حملات هدفمند و سیستمایتک به مکاتب و مساجد شده و خواهان تحقیقات فوری و پاسخگو قرار دادن عاملان این حملات شده است.

وزارت خارجهٔ ایران با نشر اعلامیه‌ای حملات بر مردم بی گناه را محکوم کرده و آن را مایه نگرانی کشورش بیان کرده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجهٔ ایران هدف قراردادن نماز گزاران روزه دار، به ویژه کشته و مجروح شدن ده‌ها تن از مردم بی گناه در یکی از این انفجارات در شهر مزارشریف را منزجرکننده خوانده است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز در صفحه تویتر خود این انفجار را تقبیح کرده و آنرا یک عمل تروريستى و جنایت ضد بشری خوانده است که به گفتۀ وی در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی قرار دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در تویترخود این حملات را تقبیح کرده و آنرا کار حلقاتی خوانده است که به گفتهٔ او با جامعه افغانی هیچ ارتباطی ندارد. او در تویتی نگاشته است: "نیروهای امنیتی امارت اسلامی در کار از بین بردن فتنه انگیزها و عناصر شریر تجربه خوبی دارند. به زودی عاملین این جنایت ها گرفتار شده و به کیفر اعمال شوم شان خواهد رسیدند. "

جبههٔ مقاومت ضد طالبان با نشر اعلامیه‌ای حملات امروزی به ویژه حمله‌ به نمازگزاران در مسجد سه دوکان در شهر مزار شریف را به گونهٔ شدید محکوم کرده و آنرا تفکر طالبانی خوانده است.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت حمله بر مسجد سه دکان را به دوش گرفته است.

در سال‌های اخیر، حملات بر نهادهای آموزشی به ویژه مکاتب دولتی و شفاخانه‌ها و همچنان مساجد، عمدتاٌ در ساحات شیعه‌نشین افغانستان افزایش یافته است.

سه انفجار پی در پی روز سه شنبه ۱۹ اپریل در مقابل دو نهاد آموزشی در ساحهٔ دشت برچی کابل سبب کشته و زخمی شدن شماری از کودکان و نوجوانان شد.

سال گذشته یک انفجار در مقابل مکتب سیدالشهدا در شهرک اتفاق دشت برچی به وقوع پیوست که در آن، ۵۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر که بیشتر آن دانش‌آموزان دختر بودند، کشته شدند.

دو سال پیش نیز در اثر یک حملهٔ انتحاری بر مرکز تعلیمی کوثر - دانش در دشت برچی کابل ۱۸ نفر کشته و ۵۷ تن دیگر زخمی شدند. مسوولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفته بود.

در یک حمله دیگر بر مرکز آموزشی موعود در دشت برچی ۴۰ نفر کشته و کم از کم ۶۷ نفر مجروح شدند. همچینن، در حمله بر شفاخانهٔ صد بستر نسایی و ولادی در ساحه دشت برچی کابل نیز ۱۴ غیرنظامی به شمول زنان و کودکان کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده بودند.

XS
SM
MD
LG