لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به تخریب دوبارۀ سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود؛ طالبان: تحقیق می‌کنیم


در حالی که تخریب دوبارۀ سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود در پنجشیر، واکنش‌های تندی را برانگیخته است، طالبان می‌گویند که در این زمینه تحقیق خواهد شد.

پس از نشر ویدیویی از تخریب مجدد سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود در شبکه‌های اجتماعی، شماری رهبران پیشین جهادی و حامیان این فرماندۀ فقید افغانستان واکنش تند نشان داده اند.

منابع مردمی در پنجشیر روز شنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) به صدای امریکا مدعی شدند که این کار توسط افراد طالبان صورت گرفته است و آنان فرش‌های این مقبره را نیز با خود برده اند.

آرامگاه احمد شاه مسعود در تپۀ به نام "سریچه" در بازارک، مرکز ولایت پنجشیر موقعیت دارد و باشندگان محل گفته اند که این محل از چندین ماه به این‌سو توسط افراد طالبان محافظت می‌شود.

یک باشندۀ مرکز ولایت پنجشیر که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفت: "تا جایی که خبر دارم، سنگ قبر آمر صاحب (احمد شاه مسعود) توسط جنگجویان طالبان که تازه وارد این ولایت شدند، تخریب شده و آنان همچنان فرش‌های سر قبر را با خود بردند. در سریچه یک قطعۀ طالبان حضور دارد و به هیچ کسی اجازۀ رفت و آمد به آرامگاه را نمی‌دهند."

واکنش‌ها

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در واکنش به تخریب مجدد سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود گفته است که این کار توسط "افراد شرور و غیرمسوول" انجام شده است.

آقای عبدالله در صفحۀ رسمی فیسبوک خود نگاشته است که چنین کار سبب خدشه‌دار ساختن روحیه ملی خواهد شد و همچنان "تخم کینه و نفاق را در دل و دماغ مردم بذر خواهد کرد".

او افزوده است: "بار دیگر تاکید می‌کنیم که احترام به بزرگان و شخصیت‌های ملی شناخته شدهٔ اقوام با هم برادر و برابر و حرمت به زنان جز عنعنات پسندیدۀ مردم افغانستان است و عدم رعایت آن باعث ایجاد تفرقه و بدبینی میان مردم کشور می‌گردد."

فوزیه کوفی، عضو پیشین پارلمان افغانستان تخریب مجدد سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود را "بی‌حرمتی" به آرامگاه این فرماندۀ فقید ضد طالبان خوانده و افزوده که "تحمل آزادگان بر انسان‌های زبون سخت است".

خانم کوفی در تویتر همچنان گفته است: "حتا از سنگ آرامگاهش هم ترس دارند. تخریب سنگ مهر حک‌شدۀ او را بر قلب‌ها تخریب نخواهد کرد، او همچنان اسطورۀ آزادی باقی خواند ماند."

عبدالرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "اهانت به آرامگاه قهرمان ملی کشور نه تنها که یک عمل زشت و خلاف آموزه‌های دینی است، بلکه تجاوز صریح برحریم ارزش‌های انسانی و دریدن پرده مروت و ضربه مهلک و خطرناک بر پیکر وحدت ملی کشور پنداشته میشود و ما آن را بشدت تقبیح می‌کنیم."

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ نیز به تخریب سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود واکنش تند نشان داده و طالبان را عامل اصلی این کار عنوان کرده است.

او مدعی شده که جنگ طالب، جنگ علیه زبان اقوام و هویت تاریخی آنان است. او اضافه کرده که این گروه با مسلط شدن بر افغانستان، به گونۀ برنامه‌ریزی شده، علیه زبان فارسی و همچنان در تقابل با ارزش‌ها و هویت تاریخی یک بخشی از مردم این کشور، "اقدامات ناپسند و اهانت‌آمیز" انجام داده اند.

آقای نور در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "این رویکردها خطرات جدی برای اقدامات مشابه نسبت به شخصیت‌های قومی را افزایش می‌دهد و در اقدامات تلافی‌جویانه ممکن است فردا شاهد رویدادهای مشابه علیه شخصیت‌های متعلق به تبار طالبان باشیم که عامل آن اعمال قوم ستیزانهٔ همین گروه فاشیست و برتریت‌خواه است."

واکنش طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به تخریب سنگ مقبرۀ احمدشاه مسعود می‌گوید که افراد حق ندارند به کسانی که فوت کرده اند، توهین کنند.

او افزود: "کسی حق توهین به بزرگان کشور را ندارند، هر کسی که این کار را کرده باشد، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد، در گذشته نیز کسانی که چنین کار را کرده اند، مجازات کرده ایم."

آقای مجاهد گفت که موضوع تخریب سنگ قبر احمدشاه مسعود، تحقیق می‌شود و گام‌های لازم برداشته خواهد شد.

برخی مقام‌های طالبان تخریب سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود را یک توطیه عنوان کرده و گفته اند که این کار به هدف برانگیختن احساسات مردم انجام شده است.

قاضی عبید، رییس پیشین ادارۀ حفظ و مراقبت سالنگ‌ها حکومت طالبان در تویتر گفته است: "امرالله صالح با شکستاندن سنگ قبر مسعود می‌خواهد احساسات مردم را برانگیزد و شورش و ناامنی ایجاد کند. حالا دیگر مردم همه چیز را درک کرده اند و توطه‌ها را می‌دانند.

در جریان بیشتر از یک سال گذشته، این دومین‌بار است که سنگ مقبرۀ احمد شاه مسعود در ولایت پنجشیر تخریب می‌شود و مخالفان طالبان، آنان را عامل این کار می‌دانند.

طالبان پیش از این گفته بودند که این کار توسط افراد ناشناس صورت گرفته و آنان دوباره مقبرۀ این شخصیت جهادی را ترمیم کردند.

احمد شاه مسعود، رهبر جبههٔ مقاومت تا آخرین روز های عمرش، پیش از آنکه در نتیجهٔ یک حملهٔ انتحاری، جان ببازد در مقابل گروه طالبان جنگید. اکنون که طالبان پس از ۲۰ سال جنگ دوباره بر افغانستان مسلط شده اند، پسرش، احمد مسعود رهبری جبههٔ مقاومت را بر عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG