لینک های دسترسی

Breaking News

سالروز ترور احمد شاه مسعود؛ جبهۀ مقاومت بر ادامۀ مبارزه علیه طالبان تاکید کرد


"جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" به مناسبت ۲۱مین سالروز ترور احمد شاه مسعود، ارشدترین فرماندۀ ضد طالبان، مدعی شده است که این کشور بار دیگر مورد "اشغال تروریستان بین‌المللی" قرار گرفته و بر ادامۀ ایستادگی علیه طالبان تاکید کرده است.

احمد شاه مسعود پس از سال‌ها مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی سابق و طالبان در نهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی در یک حملهٔ انتحاری در ولسوالی خواجه بهاوالدین ولایت تخار کشته شد. هرچند در دو دهه اخیر از سالروز ترور احمد شاه مسعود به گونۀ رسمی تجلیل می‌شد، گروه طالبان امسال تجلیل از "هفته شهید" را از تقویم خود حذف کرده است.

جبهۀ مقاومت به رهبری احمد مسعود روز جمعه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) در اعلامیه‌ای گفته است که پس از دو دهه، بار دیگر مردم افغانستان ادامه و گسترش مقاومت علیه طالبان را در این کشور "یک ضرورت شرعی و ملی" می‌دانند.

در اعلامیه آمده است: "از تمام مردم آزاده و رهروان قهرمان ملی افغانستان (احمد شاه مسعود) می‌طلبیم تا با مبارزات سیاسی، نظامی، اجتماعی، دینی و فرهنگی در برابر گروه نیابتی و تروریستی ظالم و متجاوز، برای رهایی مردم کشور، از ظلم، اشغال و تجاوز به تقویت و گسترش مقاومت ملی منحیث یک ضرورت شرعی، ملی و تاریخی تلاش نمایند."

عبدالله عبدالله، رییس پیشین مصالحۀ ملی افغانستان، گفته است که نام این فرماندۀ فقید ضد طالبان به نمادی از "پای‌مردی، برابری، استقلال‌طلبی‌، تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه در مقابل تجاوز" مبدل شده است.

آقای عبدالله افزوده است: "قهرمان ملی (احمد شاه مسعود) به افغانستان متحد، آزاد و آباد اعتقاد داشت و تامین وحدت ملی و عدالت اجتماعی سرلوحۀ کار سیاسی و مبارزاتی‌اش را تشکیل می‌داد."

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، پس از برگزاری لویه جرگۀ قانون اساسی سال ۱۳۸۲ خورشیدی در فرمانی احمد شاه مسعود را "قهرمان ملی" لقب داد و جاده اصلی منتهی به میدان هوایی کابل را جاده "مسعود بزرگ" نام گذاشته بود.

صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، گفته است که احمد شاه مسعود بر مشارکت معنادار مردم از طریق انتخابات سرتاسری باور داشت و "انحصارطلبی و برتری‌گرایی" را آفت فاجعه‌بار برای صلح، ثبات و توسعۀ افغانستان می‌دانست.

او افزوده است: "اکنون که افغانستان در اثر توطیۀ مشتی از عناصر داخلی و زمینه‌سازی حلقات بیرونی به گروه طالبان واگذار شده، نیاز است به‌ صورت همه‌جانبه اندیشه‌ها و کارنامه‌های شهدا را تحلیل نماییم و برای احیای آرمان‌های بلند آنان در جهت انسجام و وحدت‌ نظر به منظور رهایی کشور از وضعیت فعلی، دقیق و حساب‌ شده گام برداریم."

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان در حالی بر ادامۀ مبارزه با طالبان تاکید کرده است که پیش از این هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، در پیامی گفته بود که کسانیکه در پی جنگ در این کشور اند، باید از تجارب تلخ گذشته بیاموزند.

به گفتۀ رهبر طالبان "ترویج فتنه و فساد و تلاش برای جنگ و ناامنی" به منفعت هیچ کسی نیست. او از مخالفان مسلح این گروه خواسته بود که آنان باید از جنگ دست بردارند و "زیر چتر حاکمیت نظام شرعی اسلامی" زندگی کنند.

پیش از این، نیز ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس الوزرای حکومت طالبان، گفته بود که پیام مقاومت "پیغام بد" است و آنانی ممکن به آن گوش فرا دهند که خواستار ایجاد نظام اسلامی و شرعی در افغانستان نیستند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر جبههٔ مقاومت ملی افغانستان از لحاظ نظامی در ولایت‌های پنجشیر، ولسوالی‌های سه گانهٔ اندراب، ولسوالی‌ خوست و فرنگ ولایت بغلان و ولسوالی ورسج ولایت تخار فعال است.

درگیری‌هایی بین گروه طالبان و جبههٔ مقاومت ملی در این ولایات صورت گرفته و هر دو جناح ادعا می‌کنند که به طرف مقابل تلفات جدی وارد کرده اند.

XS
SM
MD
LG