لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به تصمیم حکومت افغانستان برای رهایی انس حقانی


آزادی مشروط انس حقانی، عضو برجستۀ شبکه تروریستی حقانی و دو عضو دیگر گروه طالبان از زندان بگرام، واکنش های متفاوتی در قبال داشته است.

پس از آنکه محمد اشرف غنی،‌ رییس جمهور افغانستان از آزادی مشروط این اعضای گروه طالبان در عوض رهایی استادان پوهنتون امریکایی در افغانستان خبر داد،‌ پوهنتون امریکایی از این اقدام حکومت استقبال کرد.

پوهنتون امریکایی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "از شنیدن گزارش ها پیرامون رهایی احتمالی دو همکار ما،‌ کیوین گنگ و تیموتی ویکس، خرسند شدیم."

این نهاد تحصیلی افزوده است که در هیچ گونه بحث یا مذاکره با طالبان و حکومت افغانستان دخیل نبوده و هنوز هم خواستار رهایی فوری و مصوون استادان این نهاد اند تا آنان پس از سه سال اسارت با دوستان و خانواده های شان بپیوندند.

جان بس، سفیر ایالات متحده در افغانستان امروز در کابل گفت که حکومت ایالات متحده از این اقدام استقبال کرده و "حمایت قوی" خویش را از "تصمیم شجاعانه" رییس جمهور غنی ابراز می‌دارد.

سفیر ایالات متحده افزود: "ما امیدواریم که طالبان به این اقدام بشردوستانه مهم با برخورد بشردوستانه خویش با رهایی زندانیانی که در قید دارند،‌ به ویژه زندانیان نیروهای امنیتی افغان و زندانیان غربی،‌ پاسخ بدهند."

با آنهم او افزود که صرف نظر از چگونگی پاسخ طالبان، ایالات متحده به گونه قوی و مستدام از حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی افغان حمایت خواهد کرد.

رییس جمهور غنی امروز ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) گفت که آزادی این استادان بخشی عمده از تقاضاهای حکومت افغانستان در جریان مذاکرات مستقیم با طالبان بوده است.

امرالله صالح،‌ رییس پیشین امنیت ملی افغانستان و معاون فعلی تکت انتخاباتی آقای غنی در صفحه تویترش از اقدام آقای غنی بر رهایی مشروط سه تن از "تروریستان" شبکه حقانی و طالبان حمایت کرده است. اما آقای صالح گفته است "این معامله هنوز پایان نیافته است."

او گفته است که رهایی اعضای طالبان فرصتی برای صلح نیز است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به صدای امریکا گفت که تا زمانی که این زندانیان به آنان سپرده نشده و در این مورد اطمینان حاصل نکرده اند، نمی‌توانند موقف خود را اعلام کنند.

محمد محقق، یکی از چهره‌های سیاسی و از منتقدین ریاست جمهوری، به صدای امریکا گفت که اگر رهایی این افراد به رسیدن به صلح کمک کند، آن را گام مهمی می‌داند.

آقای محقق در مورد این که آیا با رهایی این افراد، گروه طالبان از نظر نظامی قوی‌تر نخواهد شد، گفت که "یک یا دو نفر آزاد بودن و یا در بند بودن شان" روی این مورد تاثیر زیادی نمی‌گذارد.

او گفت: "هر کاری که به پروسه صلح افغانستان کمک کند، آن را نفی نمی‌کنیم. اگر رهایی آقای انس حقانی یک گام در جهت نزدیک شدن مردم افغانستان به صلح باشد ما آنرا به فال بد نمیگیریم."

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی و عضو پیشین رژیم طالبان به صدای امریکا گفت که دلیل رهایی این عضو ارشد شبکه حقانی، فشار ایالات متحده بوده است نه تقاضای حکومت افغانستان.

او گفت: "فشار امریکا سبب شد که این‌ها از موضع خود عقب‌نشینی کنند، حتی مساله اعدام بارها مطرح شد، اما این ماجرا که اتفاق افتاد بخاطر این بود که آقای خلیلزاد در سفر اخیر خود که به کابل داشت با دولت افغانستان در این مورد به توافق رسید."

کیفن کینگ، امریکایی و تیموتی ویکس استرالیایی در ماه اگست سال ۲۰۱۶ از نزدیکی پوهنتون امریکایی در کابل ربوده شدند. سپس گروه طالبان با نشر ویدیوی این دو نفر، در بدل رهایی آنان از امریکا خواستار رهایی زندانیان طالبان شد.

XS
SM
MD
LG