لینک های دسترسی

Breaking News

'استخدام‌کننده'؛ 'ماهر کمپیوتر'؛ 'طراح کمپاین‌های تبلیغاتی' - انس حقانی کیست؟


تظاهرات سال ۲۰۱۶ در کابل. معترضان خواهان اعدام انس حقانی بودند
تظاهرات سال ۲۰۱۶ در کابل. معترضان خواهان اعدام انس حقانی بودند

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان تصمیم حکومت برای رهایی انس حقانی، برادر رهبر شبکۀ حقانی و از مهم‌ترین فرماندهان این شبکه را "تصمیمی دشوار" توصیف کرده است.

رهایی انس حقانی از زندان، همواره از خواست‌های اصلی گروه طالبان بوده، اما حکومت افغانستان تا حالا در برابر این تصمیم مقاومت کرده بود؛ تا جایی که باری، سخنگوی آقای غنی رهایی انس حقانی را "خط سرخ" حکومت دانسته بود.

گروه طالبان برای وادار کردن حکومت به رهایی انس حقانی، نام او را در فهرست مذاکره‌کنندگان خود جا داده بود.

اما در واکنش به این اقدام، امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که با انس حقانی در مطابقت با قوانین نافذۀ افغانستان برخورد خواهد شد؛ هرچند، حکم نهایی محکمه در مورد انس حقانی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت.

سال گذشته رییس جمهور غنی حکم اعدام یازده عضو شبکۀ حقانی و گروه طالبان را امضا کرد؛ اما براساس اظهارات مقامات دولتی، نام انس حقانی در این فهرست موجود نبود.

با این حال، بدنبال افزایش خشونت‌ها و حملات انتحاری که عمدتا به شبکۀ حقانی نسبت داده شد، تقاضاهای گسترده‌ای برای اعدام انس حقانی مطرح شد؛ درخواستی که حکومت افغانستان به آن بی‌توجه ماند. گروه طالبان هشدار داد که اعدام انس حقانی "پیامدهای ناگواری" خواهد داشت.

انس حقانی کیست؟

انس حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار شبکۀ حقانی و برادر کوچک سراج‌الدین حقانی، رهبر کنونی شبکۀ حقانی و فرد شماره دوی گروه طالبان است.

امنیت ملی افغانستان، انس حقانی را فردی دارای "مهارت‌های ویژۀ کمپیوتری" و "مغز متفکر" کمپاین‌‌های تبلیغاتی طالبان در رسانه‌های اجتماعی دانسته است.

براساس اطلاعات امنیت ملی، او در عین حال یکی از مهم‌ترین استخدام‌کنندگان برای شبکۀ حقانی و گروه طالبان از طریق رسانه‌های اجتماعی بوده است.

امنیت ملی افغانستان می‌گوید که انس حقانی هم‌چنین "مشاور ویژه" سراج‌الدین حقانی بوده و در جلب کمک‌های مالی از افراد و منابعی در کشورهای عربی "نقش حیاتی" داشته است.

حقانی در سال ۲۰۱۴ در بحرین بازداشت و به دولت افغانستان سپرده شد. او تا حالا در زندان بگرام نگهداری می‌شد.

شبکۀ حقانی که ارتباط نزدیکی با گروه طالبان دارد، از مهلک‌ترین شاخه‌های نظامی این گروه پنداشته می‌شود. بسیاری از حملات مرگبار در کابل، از جمله حمله به سفارت‌های هند و امریکا، حمله به دفاتر خارجی و چندین بمب‌گذاری در سال‌های اخیر‌، کار این شبکه دانسته شده است.

مقامات افغانستان می‌گویند که مراکز اصلی فعالیت شبکۀ حقانی در شرق افغانستان و مناطق مرزی این کشور با پاکستان قرار دارد.

XS
SM
MD
LG