لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به ترور جنرال رازق


گلوله باری مرگبار پس از نشست سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو، با مقام‌های محلی ولایت کندهار که در آن جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه و عبدالمومن حسین‌خیل رئیس امنیت ولایت کندهار کشته شد، سبب واکنش‌ها در سطح افغانستان و منطقه شده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در خطابۀ کوتاه در پیوند با این قضیه آن را "رویداد دردناک" خوانده و گفته است که وزیر دفاع،رئیس امنیت ملی، مسولان ارشد وزارت داخله برای بررسی وضعیت و گروهی از کوماندوهای افغان برای تامین امنیت به ولایت کندهار اعزام شدند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیۀ افغانستان، با ابراز تاثر در پیوند با این رویداد، کشته شدن جنرال رازق را "رویداد جبران ناپذیر" خوانده است.

امرالله صالح و رحمت الله نبیل، روسای پیشین امنیت ملی افغانستان، نیز جنرال رازق را "نماد راستین از وطن دوستی و شجاعت" و "فرزند راستین و ستون ثبات کشور" خوانده و به خاطر کشته شدن وی ابراز اندوه عمیق کرده اند.

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان، که در هنگام کشیدگی با ارگ، عبدالرازق از وی حمایت کرده بود، با اشاره به اینکه گلوله باری در درون محوطۀ مقر ولایت به وقوع پیوسته است، این رویداد را "توطیۀ" حریفان رازق و "مقامات بلند پایۀ درون حکومت" توصیف کرده است.

واکنش ناتو، پاکستان و هند

جنرال سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو، که پیش از کشته شدن جنرال رازق با وی و دیگر مقام‌های محلی کندهار جلسه داشت، با نشر پیامی در تویتر نوشت "امروز رفیق بزرگم، جنرال رازق، را از دست دادم. برای سالیان زیادی با هم کار کردیم. افغانستان میهن پرستی را از دست داد، برای مردم افغانستان تسلیت می‌گویم."

اردوی پاکستان نیز رویداد کندهار را محکوم کرده و گفته است که از همه ابتکارات برای ختم جنگ در افغانستان حمایت می کند.

آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان، با نشر پیامی در تویتر برای تامین امنیت در افغانستان ابراز امیدواری کرده و امنیت افغانستان را برای ثبات و صلح در منطقه ضروری خوانده است.

دفتر نرندرا مودی صدر اعظم هند نیز با نشر پیامی در تویتر این رویداد را "حملۀ بزدلانۀ تروریستی" عنوان کرده و ضمن ابراز غم شریکی با آسیب دیدگان این حمله،به ایستادگی هند "در کنار مردم شجاع افغانستان" تعهد کرده است.

واکنش‌های فراقومی

شماری از فعالان مدنی، خبرنگاران و شاعران افغان نیز در پیوند با کشته شدن جنرال رازق واکنش های سوگمندانه داشته اند.

حامد حیدری، خبرنگار افغان، نگاشته است "مرگ یک قهرمان واقعی و مرگ یک جنرال با اقتدار آنقدر سنگین است که حتی زمین تحمل برداشتن سنگینی اش را ندارد."

مجیب رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیۀ افغانستان، نوشته است که "باز پهلوان نام‌آوری برزمین افتاد...اگر پهلوانی امروز به خاک افتید بیرق او را پهلوان و قهرمان دیگری بلند می‌کند و راه او را ادامه می‌دهد."

رضا محمدی، شاعر افغان، نیز در سوگ کشته شدن جنرال رازق شعری سروده و نگاشته است "تو را به جرم بلندی ز باغ ببریدند".

در این رویداد زلمی ویسا، والی کندهار، نیز زخم برداشته است که به گفتۀ مقام‌های افغان اکنون زیر درمان قرار داد.

ظاهراً گلوله باری پس از آن آغاز شد که یکی از محافظان آقای رازق که به ادعای طالبان "عضو نفوذی" آن گروه بود، بر مقام‌های افغان آتش گشود، اما هنوز هم پرسش‌های فراوانی در پیوند با چند و چون این رویداد باقی‎مانده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG